Data publikacji: 2019-02-21
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: 15,7 mld zł z hurtu i usług telekomunikacyjnych B2B
Kategoria: BIZNES Gospodarka
Według danych PMR wartość rynku usług operatorskich i biznesowych w Polsce w 2018 r. wyniosła 15,7 mld zł (wzrost o 1,6% r/r). Oznacza to utrzymanie trendu wzrostowego z roku wcześniejszego, poprzedzonego 5 latami systematycznych spadków.
Według najnowszych danych PMR wartość rynku usług operatorskich i biznesowych w Polsce w 2018 r. wyniosła 15,7 mld zł (wzrost o 1,6% r/r). Oznacza to utrzymanie trendu wzrostowego z roku wcześniejszego, poprzedzonego pięcioma latami systematycznych spadków. Pozytywna koniunktura rynku to wynik wyraźnie rosnącego segmentu hurtowego, który zyskuje dzięki przychodom operatorów komórkowych.
Lata 2017-2018 przyniosły stabilizację na rynku usług telekomunikacyjnych dla biznesu i operatorskich w Polsce. Za poprawę sytuacji na rynku, który we wcześniejszym pięcioletnim okresie kurczył się średniorocznie o 6%, odpowiadają przychody operatorów z rozliczeń interkonektowych i usług hurtowych. Segment hurtowy w ogólnej strukturze rynku jest już prawie na równi z udziałem przychodów notowanych w segmencie detalicznym, który równolegle traci na wartości, niemniej skala spadków w ostatnim czasie jest względnie zrównoważona.
Struktura wartościowa rynku usług telekomunikacyjnych w segmencie biznesowym i operatorskim w Polsce według głównych segmentów (%), 2014 i 2019
2014
2019p
Rynek biznesowy
64,2%
50,1%
Rynek hurtowy
35,8%
49,9%
p – prognoza
Źródło: PMR, 2019
Koniunkturę na telekomunikacyjnym rynku hurtowym mocno warunkują przychody operatorów mobilnych (blisko 80% jego wartości), które symultanicznie podtrzymują tendencje wzrostowe na całościowym rynku telefonii komórkowej w Polsce. Wzrost przychodów z hurtu komórkowego to efekt w dalszym ciągu stabilnego otoczenia regulacyjnego (stała stawka MTR). Poza tym mocno na rynek oddziałuje trend zwiększonego ruchu detalicznego (popularyzacja taryf ryczałtowych) i w efekcie ruchu hurtowego, co znajduje odzwierciedlenie we wzroście przychodów z rozliczeń interkonektowych.
Szczególnie w 2017 r., ale także w roku ubiegłym, na wartość rynku operatorskiego pozytywnie zadziałała regulacja RLAH, która zwiększyła wpływy operatorów z terminacji i tranzytu połączeń przychodzących z roamingu zarówno w sieciach mobilnych, jak i stacjonarnych. W przypadku rynku stacjonarnego pozwoliło to nawet na lekki wzrost przychodów hurtowych w 2017 r. i ich relatywną stabilizację w roku kolejnym.
W perspektywie sześcioletniej PMR spodziewa się utrzymania pozytywnych tendencji na rynku hurtu, który zyska w tym czasie przeszło miliard złotych. W dalszym ciągu będzie to czynnik równoważący wartość rynku usług telekomunikacyjnych dla segmentu biznesowego i operatorskiego (CAGR w latach 2019-2024 wyniesie 0,2%) .
Udziały telefonii komórkowej, stacjonarnej i DLISP w wartości rynku usług telekomunikacyjnych dla segmentu biznesowego w Polsce (%), 2018
Telefonia komórkowa
55,2%
DLISP
32,4%
Telefonia stacjonarna
12,4%
Wyjaśnienie: nie uwzględnia przychodów z rynku hurtowego. Dane szacunkowe.
Źródło: PMR, 2019
Wartość rynku detalicznych usług telekomunikacyjnych dla klientów biznesowych w największym stopniu (55% udział) budują wpływy w segmencie telefonii komórkowej (usługi realizowane w telefonie, dedykowany internet, komunikacja M2M). Niemniej jednak z analizy PMR wynika, że obecnie największy potencjał rynku widoczny jest na poziomie przychodów ze stacjonarnych usług internetowo-teletransmisyjnych (DLISP), dla których PMR prognozuje ruchy w trendzie bocznym, a następnie, w dłuższej perspektywie, stopniowe wzrosty. Pomimo presji na ceny usług, na rynku DLISP kompensacyjne znaczenie mają rosnące potrzeby firm w zakresie pojemności i jakości pasma. Z kolei wartość rynku usług telefonii komórkowej dla segmentu biznesowego podlega konsekwentnym spadkom, co jest związane z postępującą erozją wartości segmentu usług realizowanych w telefonie (presja na niższe ARPU). Tendencja ta utrzyma się zarówno w krótkim, jak i długim terminie. Niemniej jednak dodatni wpływ na rynek mobilny mają pozostałe jego segmenty – telemetria M2M oraz mobilny internet – których wartość będzie rosła również w kolejnych latach.
Dynamika rynku usług telekomunikacyjnych dla segmentu biznesowego i operatorskiego oraz ogółem w Polsce (%), 2014-2019
2014
2015
2016
2017
2018
2019p
Rynek usług telekomunikacyjnych*
-2,3%
0,7%
0,0%
0,3%
-0,7%
-0,1%
Rynek usług biznesowych i operatorskich
-8,1%
-0,5%
-3,6%
2,1%
1,6%
0,6%
* wartość rynku usług operatorskich (ogół przychodów generowanych przez operatorów telekomunikacyjnych). Bez płatnej telewizji. Obejmuje subsydia i sprzedaż urządzeń abonenckich w ramach sprzedaży usług telekomunikacyjnych.
Wyjaśnienie: dane szacunkowe w latach 2014-2018.
p – prognoza
Źródło: PMR, 2019
W ostatnich latach w ujęciu wartościowym kondycja rynku usług telekomunikacyjnych dla segmentu biznesowego oraz operatorskiego pozostaje wyraźne lepsza niż na rynku usług telekomunikacyjnych w całości (detal + hurt). Pokazuje to, że na rynku B2B i hurtowym telekomy są w stanie obronić wyższą marżę niż na rynku konsumenckim.
Autor
Katarzyna Sacha, Analityk Rynku ICT
[email protected]
Kontakt dla mediów
Iwona Goraj, Content Manager
[email protected]
Więcej informacji na ten temat znajduje się w raporcie PMR:
Usługi telekomunikacyjne dla segmentu biznesowego i operatorskiego w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki: