Data publikacji: 2019-04-08
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: 2018 rokiem realnego budowania na polskich drogach
Kategoria: BIZNES Gospodarka
2018 r. to umocnienie skali wzrostów w budownictwie. Analiza odpowiada na pytanie, jakich trendów spodziewać się mogą podmioty sektora w najbliższych 5 latach.
Minione dwa lata to okres silnych wzrostów polskiego rynku budowlanego – w 2017 r. nastąpiło długo wyczekiwane rozpoczęcie realizacji inwestycji infrastrukturalnych współfinansowanych środkami UE z bieżącego budżetu, czego efektem był wzrost produkcji budowlano-montażowej, a 2018 r. przyniósł umocnienie skali wzrostów w budownictwie.
Kontynuacja wzrostów na polskim rynku budownictwa
Jak wynika z najnowszego raportu firmy badawczej PMR ,,Sektor budowlany w Polsce, I poł. 2019 – Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024”, w 2018 r. produkcja budowlano-montażowa w firmach zatrudniających powyżej dziewięciu pracowników wzrosła realnie o 17%. W podziale produkcji budowlano-montażowej ze względu na typ realizowanych robót, najsilniej wzrosła produkcja budowlano-montażowa w kategorii robót inżynieryjnych − o ponad 23% r/r. Tylko w nieco mniejszym stopniu wzrósł poziom produkcji budowlano-montażowej w kategorii „budowa budynków”.
Wzrosty sprzedaży usług budowlanych w 2017 r. i zwiększenie ich dynamiki w 2018 r. sprawiły, że dla firm budowlanych coraz większym problemem stają się bariery związane ze stroną podażową działalności. W naszej opinii, stopień wykorzystania mocy produkcyjnych w budownictwie wskazuje, że rynek jest już na granicy swoich zdolności podażowych i bez wzrostu nakładów inwestycyjnych czy zmian strategicznych może być trudno utrzymać dynamiczne wzrosty produkcji.
Drogi wciąż głównym podsektorem budownictwa inżynieryjnego, wzrosty najwyższe w kolejnictwie
Okres ożywienia w budownictwie inżynieryjnym, zapoczątkowany w 2017 r., w ubiegłym roku był kontynuowany. W kluczowej fazie realizacji znajduje się obecnie Program Budowy Dróg Krajowych (PBDK), wkroczył w nią także Krajowy Program Kolejowy (KPK), który nadgonił wcześniejsze opóźnienia. Co więcej, mimo gigantycznego programu inwestycyjnego na drogach i torach kolejowych „dosypano” dodatkowe, potężne środki na kolejne wieloletnie programy (Fundusz Dróg Samorządowych oraz tzw. program utrzymaniowy na kolei).
Drogi pozostają największym podsektorem budownictwa inżynieryjnego, a ich udział w strukturze produkcji budowlano-montażowej budownictwa inżynieryjnego w 2018 r. wynosił około 40%, natomiast włączając w to także mosty i estakady – 46%. Udział drogownictwa, włączając w tę kategorię mosty i estakady, w kolejnych latach powinien utrzymywać się na w miarę stabilnym poziomie 45-46% całego segmentu inżynieryjnego. Najsilniej wzrosły natomiast przychody generowane w budownictwie kolejowym (niemal 48% w ujęciu r/r).
Struktura produkcji budowlano-montażowej w budownictwie inżynieryjnym w Polsce, według obiektów (%), 2013-2019
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019p
Autostrady, drogi ekspresowe, ulice i drogi pozostałe*
43,6
39,8
38,0
46,3
48,0
46,0
45,2
Kompleksowe budowle na terenach przemysłowych
12,1
12,3
14,3
15,1
12,6
10,7
9,6
Rurociągi sieci rozdzielczej i linie kablowe rozdzielcze
15,8
15,8
16,4
11,9
11,5
13,1
12,5
Rurociągi i linie telekomunikacyjne oraz linie elektroenergetyczne przesyłowe
12,5
11,5
14
13,1
12,6
12,1
11,4
Drogi kolejowe
9,0
12,5
11,0
9,0
10,3
12,4
15,5
Pozostałe
7,0
8,1
6,3
4,6
5,0
5,7
5,9
* obejmuje mosty, wiadukty i estakady, tunele i przejścia nadziemne i podziemne
p – prognoza; Źródło: PMR, 2018
Rozczarowanie programem Mieszkanie+
W oparciu o dane na temat wydawanych pozwoleń budowlanych i nowo rozpoczynanych budów i kierując się obserwacją głównych tendencji rynkowych na rynku deweloperskim, jak również danymi krótkookresowymi (wyniki z końcowych miesięcy 2018 r. i początku 2019 r.), szacujemy, że nadchodzące lata przyniosą dalsze wzrosty liczby mieszkań oddawanych do użytku.
Rządowy program Mieszkanie+ miał w zamyśle dostarczyć tanich mieszkań na wynajem z opcją dojścia do własności dla tych, których nie stać, czy to na zaciągnięcie kredytu hipotecznego, czy na wynajem na wolnym rynku. Minęły ponad trzy lata od początku funkcjonowania programu, i mimo, że zapowiadano 100 tys. mieszkań rozpoczętych do końca 2019 r. już wiadomo, że nie uda się nawet zbliżyć do tego celu.
Bez dodatkowych inwestycji realizowanych w programie Mieszkanie+ nie widzimy jednak szans na przełamanie progu 200 tys. mieszkań rocznie.
Mieszkania oddane do użytku w Polsce (tys.) 2018-2019
2018
2019p
185
190
p – prognoza; Źródło: PMR, GUS, 2019
Więcej informacji na ten temat znajduje się w raporcie PMR:
Sektor budowlany w Polsce I połowa 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024
Autor:
Jarosław Frontczak, Retail, Construction and Data Science Units Director w PMR
[email protected]
Justyna Zagórska, Construction Analyst
justyna.zagorska @pmrcorporate.com
Kontakt dla mediów:
Iwona Goraj, Content Manager
[email protected]
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki: