Biznes Handel

5 cech łączących najlepsze markety

5 cech łączących najlepsze markety
Jak co roku niemieckie pismo Lebensmittel Praxis przyznało nagrody dla najlepszych supermarketów w czterech kategoriach. Przeanalizowaliśmy werdykt jury i staraliśmy się znaleźć wspólne cechy zwycięzców, by odpowiedzieć na pytanie, co łączy najlepsze

Data publikacji: 2019-06-28
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: 5 cech łączących najlepsze markety
Kategoria: BIZNES Handel

Jak co roku niemieckie pismo Lebensmittel Praxis przyznało nagrody dla najlepszych supermarketów w czterech kategoriach. Przeanalizowaliśmy werdykt jury i staraliśmy się znaleźć wspólne cechy zwycięzców, by odpowiedzieć na pytanie, co łączy najlepsze supermarkety.

Jak co roku niemieckie pismo Lebensmittel Praxis przyznało nagrody dla najlepszych supermarketów w czterech kategoriach. Przeanalizowaliśmy werdykt jury i staraliśmy się znaleźć wspólne cechy zwycięzców, by odpowiedzieć na pytanie, co łączy najlepsze supermarkety.

Hamburska Edeka Niemerszein w kategorii „Samozatrudnienie do 2 tys. mkw., Edeka Kels w Ratingen w kategorii „Samozatrudnienie od 2 tys. mkw.”, Rewe w Weil am Rhein jako sklep sieciowy do 2 tys. mkw. oraz Globus w Ludwigshafen jak sieciówka powyżej 2 tys. mkw. – to zwycięzcy w niemieckim konkursie na najlepszy supermarket 2019 roku organizowanym przez Lebensmittel Praxis we współpracy z największym w Europie magazynem branży food: „Meine Familie & ich”. Co zadecydowało o tym, że to właśnie one zostały uznane przez jury za wzór do naśladowania? Na podstawie wyników konkursu staramy się zidentyfikować najważniejsze trendy panujące dziś na Zachodzie w zakresie projektowania przestrzeni marketów oraz przeżywanych w nich doświadczeń zakupowych.

Naturalne surowce i wyraźne kontrasty

Kamień, drewno i rośliny oraz odcienie szarości, czerń i biel – niezależnie od tego, po które z materiałów i kolorów sięgano w poszczególnych marketach i w jakich proporcjach je mieszano, w każdym z nich zauważyć można elementy inspirowane naturą oraz kontrastem. Najdalej chyba w kierunku odważnych zestawień poszli projektanci Edeka Kels. Czarny sufit w przeważającej części marketu, motyw ceglanego muru, wiszące w metalowych donicach rośliny, akcenty ciemnego drewna i przypominająca kamień posadzka – wszystko to stanowi interesujące tło dla rozświetlonych punktowo produktów żywnościowych i tworzy niecodzienną atmosferę miejsca.

Nowoczesne oświetlenie akcentujące

A to już wiesz?  Orlen i Lotos testują nową usługę płatności za paliwo

Kolejnym elementem, który dostrzec można w każdym z nagrodzonych marketów jest zróżnicowane, nowoczesne i dopasowane do funkcji pełnionych w poszczególnych obszarach sklepu oświetlenie. – Specjalistyczne moduły do oświetlenia żywności świeżej, oświetlenie akcentujące jako dominująca forma ekspozycji w całym sklepie i skuteczne wdrożenie zasady kontrastu – wszystko to rzuca się w oczy, gdy oglądamy wideorelację ze sklepów wyróżnionych jako najlepsze supermarkety 2019 roku. Znamienne jest także to, że w dwóch spośród czterech nagrodzonych sklepów za oświetlenie odpowiedzialna była ta sama firma – stanowiąca wyspecjalizowaną w obsłudze niemieckiego rynku retail część grupy TRILUX: Oktalite – mówi Filip Gabryelczyk, menadżer sprzedaży segmentu retail TRILUX Polska. – O nowoczesności zastosowanych rozwiązań zaświadczyć może także przykład Edeka Niemerszein, gdzie produkty oświetleniowe stworzone z myślą o sklepach połączone zostały z inteligentnym systemem zarządzania pracą opraw TRILUX LiveLink. Zaprogramowano go tak, by światło padające na żywność świeżą nie przekraczało maksymalnych wartości natężenia oświetlenia 1 200 lx. Rozwiązanie zapobiega nadmiernej ekspozycji towaru na promieniowanie, w wyniku której możę on tracić  świeżość a co za tym idzie atrakcyjny wygląd. Dodatkowo, zastosowane na stoisku oprawy wyposażono zarówno w moduły Meat+Fish (M+F), jak i Meat (M), co pozwala dostosować natężenie światła jak również barwę światła do aktualnej zawartości lad chłodniczych – tłumaczy Gabryelczyk.

Wyrafinowana strefa bistro

Pizza z pieca od Włochów, sushi i dania z woka, rozbudowany dział garmażerki i idealnych na pierwsze lub drugie śniadanie produktów gotowych do spożycia czy stoisko ze zdrowymi zupami – każdy z nagrodzonych w konkursie sklepów postarał się o strefę bistro, która nie tylko pozwala klientom pokrzepić się w trakcie zakupów, ale także wyróżnia sklep na tle innych marketów. Bez wątpienia dobre jedzenie dostępne od ręki to ważny element budowania pozytywnych doświadczeń zakupowych.

A to już wiesz?  Zakupy online kiedyś i dziś - co się zmieniło?

Klarowne wydzielenie poszczególnych sekcji oraz wzbogacenie ich o usługi dodatkowe

Skoro mowa o wyróżnieniu, nie sposób zwrócić uwagi na to, jak w pieczołowicie w najlepszych marketach oznaczono poszczególne segmenty sklepu – w niektórych przypadkach nadając im także wystrój inny niż w sąsiednich strefach. Czerń i biel tablic, duże napisy i unikalny design przestrzeni, na przykład w sekcji win. Wszystko to pozwala klientom bez trudu odnaleźć to, czego szukają, paradoksalne wydłużając pobyt w sklepie i szanse zakupu dzięki utrzymaniu pozytywnych emocji. W oczy rzucają się także wzbogacające poszczególne strefy usługi dodatkowe jak palarnia kawy (musi pachnieć wspaniale) czy sommelier podsuwający w specjalnie wydzielonej strefie najbardziej godne polecenia wina.

Ukłon w stronę BIO

W każdym z docenionych w konkursie marketów dostrzec można także regał z produktami BIO lub plansze z zapewnieniami o lokalnym i naturalnym pochodzeniu żywności świeżej. Wzrost świadomości klientów, zwracanie przez nich uwagi na skład jedzenia oraz kwestię ekologicznych obciążeń związanych z jego wytworzeniem i transportem to trend, który jest widoczny także w Polsce i prawdopodobnie będzie zyskiwał na znaczeniu. Można spodziewać się, że w coraz większym stopniu da się zauważyć jego przejawy w naszych sklepach – nie tylko tych z najwyższej półki.

źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
5 cech łączących najlepsze markety BIZNES, Handel - Jak co roku niemieckie pismo Lebensmittel Praxis przyznało nagrody dla najlepszych supermarketów w czterech kategoriach. Przeanalizowaliśmy werdykt jury i staraliśmy się znaleźć wspólne cechy zwycięzców, by odpowiedzieć na pytanie, co łączy najlepsze supermarkety.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy