Data publikacji: 2019-09-18
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Atradius: polskie przedsiębiorstwa czeka wzrost niewypłacalności.
Kategoria: BIZNES Gospodarka
Znamy wyniki corocznego badania Barometr Praktyk Płatniczych przygotowanego przez Atradius, wiodącego ubezpieczyciela należności na świecie.
Znamy wyniki corocznego badania Barometr Praktyk Płatniczych przygotowanego przez Atradius, wiodącego ubezpieczyciela należności na świecie. Najważniejsze wnioski:
Średni czas oczekiwania na zapłatę w Polsce wynosi 55 dni – w Europie Wschodniej jest to 48 dni.
Poprawa w zachowaniach pÅ‚atniczych klientów – Å›rednio siedmioprocentowy wzrost w terminowym opÅ‚acaniu faktur (67,4 proc. faktur opÅ‚aconych na czas w porównaniu z 63 proc.  w roku poprzednim).
Znaczny wzrost odsetka faktur nieściągalnych – średnio 1,9 proc. łącznej wartości należności B2B w porównaniu z 1 proc. w roku ubiegłym.
46 proc. ankietowanych  nie przewiduje, aby praktyki płatnicze ich klientów B2B miały w najbliższych miesiącach ulec zmianie, a 25 proc. spodziewa się pogorszenia.
Wzrost całkowitej wartości sprzedaży B2B w oparciu o kredyt kupiecki: 48,5 proc. w porównaniu do 30,5 proc. rok wcześniej.
33 proc. badanych w Polsce zdecydowało się na ubezpieczenie należności, przy średniej dla Europy Wschodniej na poziomie 20 proc.
Wzrost niewypłacalności o 4 proc. prognozuje Atradius
Wzrost PKB nie uchroni firm przed niewypłacalnością
Według prognoz wzrost PKB w Polsce wyniesie 4,4 proc. w 2019 roku, co jest znacznie powyżej przewidywanego dla Europy Wschodniej poziomu 2,7 proc. Siłą polskiej gospodarki jest niesłabnący popyt wewnętrzny, dynamiczny eksport oraz solidne otoczenie biznesowe, jednak zagrożenia wewnętrze w postaci niestabilności rozwiązań prawnych i malejącej podaży pracy przyczynią się do znacznego wzrostu liczby niewypłacalności, co mocno odbije się na perspektywach biznesowych polskich firm. – Wewnętrzne i zewnętrzne ryzyka, które zagrażają polskiej gospodarce, na przykład brak siły roboczej, zwłaszcza w sektorze produkcyjnym i budowalnym, czy skutki Brexitu, mogą w nadchodzących latach spowolnić lub całkowicie zahamować wzrost – zauważa Paweł Szczepankowski, dyrektor zarządzający Atradius w Polsce. Dodatkowo polscy przedsiębiorcy będą musieli zmierzyć się ze słabnącą stopniowo dynamiką eksportu, co będzie jednym z powodów wzrostu niewypłacalności.
Wzrost transakcji w oparciu o kredyt kupiecki, wydłużone terminy płatności
W porównaniu z rokiem ubiegłym, wzrósł odsetek przedsiębiorców udzielających swoim klientom kredytu kupieckiego. Ankietowani przyznali, że 48,5 proc. całkowitej wartości ich sprzedaży B2B zostało zrealizowane na podstawie odroczonego terminu płatności (wzrost z ubiegłorocznego poziomu 30,5 proc.). Poziom ten jednak cały czas kształtuje się znacznie poniżej średniej dla Europy Wschodniej (67,2 proc.) i jest drugim od końca w regionie po tym odnotowanym w Bułgarii (33,8 proc.). Dostawcy w Polsce dają również swoim klientom biznesowym więcej czasu na uregulowanie faktur. W przypadku większości polskich respondentów (88 proc.) przyznawane terminy płatności wynosiły średnio 38 dni od daty wystawienia faktury (o 8 dni więcej niż w zeszłym roku). Są to trzecie pod względem długości średnie terminy zapłaty w Europie Wschodniej, zaraz po zanotowanych w Turcji (59 dni) i Rumunii (40 dni). Średnia dla regionu wynosi 37 dni. Najbardziej terminy płatności faktur dla swoich klientów biznesowych wysłużyli polscy przedsiębiorcy z sektora dóbr konsumpcyjnych trwałego użytku i maszyn: średnio wynoszą one odpowiednio 30 dni w porównaniu do zeszłorocznych 16 oraz 31 dni w porównaniu do 23 rok temu.  Zwiększony odsetek kredytów kupieckich oraz dłuższe terminy płatności faktur znajdują swoje odzwierciedlenie w polityce zarządzania należnościami polskich respondentów, która koncentruje się na zabezpieczaniu firmy przed ryzykiem nieuregulowania faktur przez klientów. 33 proc. zdecydowało się na ubezpieczenie należności, co w regionie jest drugim co do wielkości odsetkiem,, zaraz po Rumunii – 40 proc. Dla porównania w Europie Wschodniej jest to 20 proc. ankietowanych. – W obliczu  niepewnej  i niestabilnej sytuacji gospodarczej i politycznej, globalnych konfliktów handlowych oraz prognozowanego spowolnienia, polskie firmy szukają zabezpieczenia swoich należności przed nieuregulowaniem płatności ze strony klientów. W ciągu ostatnich miesięcy wiele firm w Polsce zdecydowało się na ubezpieczenie, uznając, że nie będzie w stanie zarządzać swoimi należnościami bez profesjonalnego wsparcia – podkreśla Paweł Szczepankowski.
Warto zauważyć, że najwyższe ryzyko kredytu kupieckiego notowane jest w polskim sektorze budowlanym oraz teleinformatycznym, gdzie 32 proc. caÅ‚kowitej wartoÅ›ci faktur w dniu zapadalnoÅ›ci pozostawaÅ‚o niezapÅ‚acone.Â
Mniej skuteczna ściągalność zaległych faktur
Z badania przeprowadzonego przez Atradius wynika, że prawie 30 proc. Å‚Ä…cznej wartoÅ›ci faktur B2B wystawionych w ostatnim roku nie zostaÅ‚o opÅ‚aconych w terminie. Mimo, że 67,4 proc. faktur zostaÅ‚o opÅ‚aconych na czas (w ubiegÅ‚ym roku byÅ‚o to 63 proc.), polscy respondenci muszÄ… czekać dÅ‚użej na spieniężenie zalegÅ‚ych faktur  – 56 dni w porównaniu z 54 dniami rok wczeÅ›niej.  By zÅ‚agodzić trudnÄ… sytuacjÄ™ finansowÄ… swojej firmy i uporać siÄ™ z niedoborami Å›rodków pieniężnych wynikajÄ…cymi z opóźnieÅ„ w pÅ‚atnoÅ›ciach, 32 proc. ankietowanych w Polsce byÅ‚o zmuszonych zapÅ‚acić swoim dostawcom z opóźnieniem, a co czwarty respondent potrzebowaÅ‚ dodatkowego finansowania ze źródeÅ‚ zewnÄ™trznych. ZnaczÄ…cy jest również wzrost odsetka faktur odpisanych jako nieÅ›ciÄ…galne –  obecnie Å›rednio 1,9 proc.  łącznej wartoÅ›ci należnoÅ›ci B2B w porównaniu z 1 proc. w ubiegÅ‚ym roku. –  Pomimo stosowanych metod zarzÄ…dzania wierzytelnoÅ›ciami, takimi jak ocena zdolnoÅ›ci kredytowej potencjalnego klienta przed podjÄ™ciem decyzji o przyznaniu kredytu handlowego oraz monitowanie, tak duży wzrost nieÅ›ciÄ…galnych należnoÅ›ci może wskazywać na nieefektywność w odzyskiwaniu zalegÅ‚ych faktur, co ostatecznie prowadzi do niższej rentownoÅ›ci przedsiÄ™biorstwa – podkreÅ›la PaweÅ‚ Szczepankowski, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Atradius w Polsce.
Największy odsetek nieściągalnych należności na poziomie 3,7 proc. odnotował sektor przemysłu maszynowego, w przypadku branży budowlanej i rolno-spożywczej było to 1,9 proc. W przypadku branży dóbr konsumpcyjnych trwałego użytku oraz sektorów ICT/elektroniczny nieściągalne należności wyniosły odpowiednio 1,5 proc. oraz 1,3 proc.
46 proc. ankietowanych polskich przedsiÄ™biorców nie spodziewa siÄ™ zmiany praktyk pÅ‚atniczych klientów biznesowych w najbliższych miesiÄ…cach, a 25 proc. oczekuje ich pogorszenia, co wydÅ‚uży czas spieniężenia zalegÅ‚ych faktur. Z kolei wedÅ‚ug 30 proc. respondentów zachowania pÅ‚atnicze B2B poprawiÄ… siÄ™. Â
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki: