Data publikacji: 2014-02-13
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Branża moto coraz śmielej wchodzi w e-handel
Kategoria: BIZNES Handel
Coraz mocniej w e-commerce widoczne stają się jednak także firmy z branży motoryzacyjnej, jeszcze kilka lat temu w sieci bardzo skromnie reprezentowane.
Z roku na rok zakupy przez internet cieszą się wśród Polaków coraz większą popularnością. Tradycyjnie już najczęściej w taki sposób kupowane są m.in. ubrania, kosmetyki i perfumy. Coraz mocniej w e-commerce widoczne stają się jednak także firmy z branży motoryzacyjnej, jeszcze kilka lat temu w sieci bardzo skromnie reprezentowane.
Rynek e-handlu od lat stabilnie rozwija się w Polsce, notując dwucyfrowe tempo wzrostu. W 2014 r. wartość całego polskiego e-commerce powinna osiągnąć poziom ok. 30 mld zł.
Z szacunków Cube Research wynika, że największa (26 proc.) część e-sklepów zajmuje się handlem w kategorii „dom i ogród”. Na kolejnych miejscach znajdują się segmenty „odzież i obuwie” (17 proc.), „hobby” (14 proc.) oraz „sport i turystyka” (12 proc.).
W tym zestawieniu segment „auto, moto” wypada dosyć mizernie – sklepy tej branży stanowią jedynie 6 proc. ogółu działających w Polsce e-sklepów. W ciągu ostatnich dwóch lat odsetek ten wzrósł jednak aż trzykrotnie, co pokazuje wyraźnie, że firmy motoryzacyjne coraz śmielej i z większym rozmachem wchodzą w e-handel.
Początkowe opory przed wchodzeniem w internetową sprzedaż tłumaczy specyfika branży motoryzacyjnej.
„Produkty związane z motoryzacją, w tym głównie części samochodowe, to całkiem inna sprawa niż książki czy gry konsolowe. Obecnie większość transakcji dotyczy asortymentu, który stosunkowo łatwo wytypować bez katalogu, opierając się na oznaczeniu części” – wyjaśnia Artur Rother, e-commerce manager sklepu webautoservice.pl, lidera w segmencie sprzedaży tłumików i układów wydechowych.
Jak zaznacza Rother, w handlu towarami związanymi z motoryzacją szczególnie duże znaczenie ma profesjonalny kontakt z klientami, w tym doradztwo i pomoc przy doborze pasujących do samochodu klienta elementów.
Obecność branży moto w e-handlu wyróżnia się także stopniem zróżnicowania oferty. Z ostatniego badania przeprowadzonego przez porównywarkę cen okazje.info wynika, iż e-sklepy z tego sektora znajdują się – pod względem wielkości asortymentu – na 3. miejscu (16 proc. ogółu oferowanych w internecie produktów). Większy udział mają już tylko książki (23 proc.) oraz towary związane z domem i ogrodem (21 proc.).
Według ekspertów, sektor motoryzacyjny będzie prawdopodobnie odgrywać w e-commerce coraz większą rolę, choć jest to też uzależnione od – trudnego do przewidzenia – stopnia zmiany preferencji zakupowych samych klientów.
„Kilka kliknięć komputerową myszką zamiast konieczności odwiedzenia niezliczonej ilości tradycyjnych sklepów czy warsztatów w poszukiwaniu konkretnej części lub akcesoriów samochodowych, to dla wielu kierowców wystarczający argument do tego, by tych zakupów dokonywać online” – uważają analitycy okazje.info.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki: