Data publikacji: 2017-02-28
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Handel mądrzeje dzięki technologii
Kategoria: BIZNES Handel
W sklepach coraz częściej używane są inteligentne rozwiązania oświetleniowe. Nowe technologie nie tylko pozwalają oszczędzać energię elektryczną, ale także coraz mądrzej wspierają sprzedaż.
W sklepach coraz częściej używane są inteligentne rozwiązania oświetleniowe, które ze względu na skalę potencjalnych oszczędności były dotychczas zarezerwowane dla działających w trybie wielozmianowym zakładów przemysłowych. Nowe technologie nie tylko pozwalają oszczędzać energię elektryczną, ale także coraz mądrzej wspierają sprzedaż.
Systemy zarządzania oświetleniem od dawna wykorzystywane są w przemysłowych obiektach wielkopowierzchniowych oraz innych przestrzeniach komercyjnych po to, by zoptymalizować natężenie światła, pobory mocy i zużycie energii elektrycznej. Od kilkunastu miesięcy, w związku z ich rosnącą dostępnością i technologicznymi innowacjami, są coraz chętniej stosowane także w placówkach handlowych. Z jednej strony pomagają przyciągnąć uwagę klienta i zwiększyć sprzedaż, z drugiej – gwarantują obniżenie kosztów eksploatacji instalacji oświetleniowej.
Większe przychody i mniejsze koszty dzięki sensorom
Jedną z modnych obecnie, ciekawych i świeżych metod wyróżnienia produktów jest dynamiczne oświetlenie, reagujące na aktywność konsumenta. – W oparciu o wskazania czujników ruchu istnieje możliwość rozświetlenia punktu ekspozycji, gdy zbliża się do niego klient – mówi Filip Gabryelczyk, Menedżer Sprzedaży Segmentu Retail TRILUX Polska i Ekspert Oświetlenia Polskiego Komitetu Oświetleniowego. – Zmiany barwy lub natężenia światła przyciągają wzrok, zwiększając szansę zdobycia uwagi przechodzącej osoby. Rozwiązanie wykorzystuje się zarówno wewnątrz sklepów, jak i w przypadku okien wystawowych – dodaje.
Drugim obszarem wykorzystania systemów zarządzania oświetleniem w oparciu o sensory jest zmniejszanie kosztów energii elektrycznej. Dzięki czujnikom natężenia światła w obiektach handlowych z dużymi przeszkleniami można znacząco obniżyć pobory mocy w słoneczne dni, dostosowując intensywność pracy opraw do tego, jak jasno jest w pomieszczeniu. Tego typu rozwiązanie przynosi szczególnie duże korzyści w sklepach wielkopowierzchniowych.
Lepsza ekspozycja dzięki elastycznym rozwiązaniom
Poprawa wyników sprzedażowych przy pomocy oświetlenia jest możliwa nie tylko dzięki sterowaniu uwagą konsumentów, ale także – oddziaływaniu na sposób postrzegania przez nich produktów. Szczególnie duży potencjał niesie ze sobą dopasowanie barwy światła do eksponowanego towaru w sposób podkreślający jego najbardziej atrakcyjne cechy. Ma to kluczowe znaczenie w przypadku żywności świeżej. – Do oświetlenia mięsa czerwonego stosowane jest źródło o barwie różowawej. Przy drobiu i rybach wykorzystuje się natomiast światło białe – mówi Filip Gabryelczyk. – Przy stoiskach z pieczywem czy serami montowane są oprawy eksponujące czerwienie i żółcie. Ciekawym rozwiązaniem dla tej grupy produktów są również systemy typu B+V+C, które dzięki niskiej temperaturze barwowej i wzmocnieniu zielonej wiązki światła, znajdują zastosowanie także w przypadku warzyw i owoców – uzupełnia Menedżer Sprzedaży Segmentu Retail TRILUX Polska.
Również w tym obszarze zauważalne są zmiany związane z postępem technologicznym. Przykładem może być jeden z hamburskich sklepów sieci Edeka Niemerszein. Na tamtejszym stoisku mięsnym zainstalowano inteligentny system, pozwalający dbać o świeżość towarów i optymalizować oświetlenie pod kątem bieżącego asortymentu. TRILUX LiveLink, układ zarządzający pracą opraw, zaprogramowano tak, by na produkty nie padało światło o natężeniu przekraczającym 1 200 lx. Rozwiązanie zapobiega nadmiernej ekspozycji żywności na promieniowanie, w wyniku której traci ona swój atrakcyjny wygląd. Dodatkowo, zastosowane na stoisku lampy wyposażono zarówno w moduły Meat+Fish (M+F), jak i Meat (M). Pozwala to dostosować barwę i natężenie światła do aktualnej zawartości lad chłodniczych. Niezależnie od tego, czy wyłoży się w nich ryby, mięso czerwone czy drób, podkreślane są najbardziej pożądane cechy wizualne produktów.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki: