Data publikacji: 2017-06-08
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Jak oświetlono Store of the Year 2017?
Kategoria: BIZNES Handel
Niemiecki Związek Handlu przyznaje swoją nagrodę, by docenić najciekawsze i najbardziej innowacyjne rozwiązania wdrożone w sklepach w minionym roku. Czego od laureatów mogą nauczyć się polscy kupcy?
Niemiecki Związek Handlu przyznaje swoją nagrodę, by docenić najciekawsze i najbardziej innowacyjne rozwiązania wdrożone w sklepach w minionym roku. Czego od laureatów mogą nauczyć się polscy kupcy?
Handelsverband Deutschland (HDE) – Niemiecki Związek Handlu to organizacja zrzeszająca ponad 100 000 przedsiębiorstw związanych z trzecim co do wielkości sektorem gospodarki naszego zachodniego sąsiada. Edukuje, lobbuje i zabiera głos w imieniu swoich członków na forach ekonomicznych i w toku realizowanych przez organy ustawodawcze konsultacji społecznych. W ramach swojej działalności promuje także najlepsze praktyki biznesowe w handlu. Jedną z najbardziej spektakularnych aktywności związanych z tą kwestią jest doroczne rozdanie nagród „Store of the Year”. Wyłaniając zwycięzców, złożone z branżowych ekspertów jury bierze pod uwagę przede wszystkim: rozplanowanie przestrzeni i zastosowane rozwiązania wzornicze, kompozycję asortymentu oraz „czynnik ludzki” – zarówno w obszarze ekspozycji produktów, jak i obsługi klienta. W tej edycji konkursu laur przyznano marketowi REWE zlokalizowanym w monachijskim domu handlowym Fünf Höfe. Co wyróżnia nagrodzony sklep? Które z wdrożonych rozwiązań warte są naśladowania w polskich warunkach?
Charakterystyka przedsiębiorstwa
REWE Markt jest jedną z największych firm działających na niemieckim rynku FMCG, ze szczególnym uwzględnieniem handlu produktami spożywczymi. Wyróżniona placówka jest jedną spośród ponad 3 000 działających pod marką REWE – czy to jako część sieci, czy w ramach partnerstwa. W skali roku łączne obroty przedsiębiorstwa sięgają 17,7 mld euro. – Choć REWE to ogromna i zasobna organizacja, część wykorzystywanych przez nią rozwiązań w zakresie ekspozycji produktów można z powodzeniem zastosować nawet w niewielkich, sklepach – mówi Filip Gabryelczyk, Menedżer Sprzedaży Segmentu Retail TRILUX Polska. – Warto inspirować się tym i wyciągać wnioski z tego, co robią najlepsi. Tym bardziej, jeśli wdrożenie określonych pomysłów przynosi wymierne korzyści i charakteryzuje się krótkim czasem zwrotu z inwestycji, także w naszych realiach – dodaje.
Fünf Höfe, budynek w którym znajduje się market, to ekskluzywny obiekt biurowo-biznesowo-mieszkalny położony w sercu Monachium. Część stanowiącą jego galerię handlową tworzy 60 restauracji, barów i sklepów. Jeden z nich to delikatesy REWE, łączące spożywczą ofertę segmentu premium z gastronomią oraz szeregiem usług wpływających pozytywnie na jakość doświadczeń zakupowych konsumentów.
Wdrożone rozwiązania
„Życie premium” – takie motto obrała i postanowiła wieloaspektowo realizować nagrodzona placówka. – Ekskluzywne wyposażenie, atrakcyjna ekspozycja produktów, delikatesy, szeroki asortyment artykułów regionalnych oraz duże strefy convenience oraz gastronomiczne – tymi narzędziami posługujemy się wcielając w życie naszą ideę – mówi Husein Dugonjic, menadżer sklepu. – Od samego początku celem było dać klientom doświadczenia, które zapamiętają i dzięki którym będą z radością wracać do sklepu. Dobierając rozwiązania uwzględniliśmy także charakter miejsca, w którym działamy – dodaje. Na poziomie asortymentu koncepcja jest realizowana przez dużą różnorodność i dostępność artykułów segmentu premium. Na półkach i w ladach chłodniczych znaleźć można najmodniejsze obecnie składniki, ekskluzywne wyroby kuchni włoskiej, świeże ryby, regionalne wędliny, sery i przekąski. Dopełnieniem jest wysokiej jakości mięso, kawior, ostrygi, makaroniki i własne wypieki. W parze z klasą towarów idzie ich oprawa. Wykonanym na zamówienie meblom i granitowej ladzie towarzyszy przemyślany system oświetlenia. – W delikatesach REWE dążono do optymalnego połączenia oświetlenia ogólnego i akcentującego – mówi Filip Gabryelczyk. – Do oświetlenia wysp z produktami wykorzystano kierunkowe reflektory, pozwalające dostosować rozkład światła do zmiennego asortymentu produktów konfekcjonowanych. Żywność świeżą doświetlono przy użyciu wbudowanych w sufit opraw z regulowanym ustawieniem głowicy i specjalistycznymi modułami oświetleniowymi, podkreślającymi wizualne walory mięsa, ryb i serów. Pomiędzy regularnymi alejkami zastosowano natomiast rozwiązania gwarantujące jednorodne oświetlenie o dużym natężeniu – wymienia przedstawiciel grupy TRILUX, której oprawy wykorzystano w nagrodzonym sklepie. By jeszcze bardziej uwypuklić odmienność REWE od standardowego marketu, zapewniono klientom szereg usług dodatkowych. Produkty można zdeponować w zamykanych szafkolodówkach, a telefon – naładować w przeznaczonej do tego stacji. Dodatkowo, przed rozpoczęciem zakupów istnieje możliwość dezynfekcji wybranego wózka. Wszystko, by stworzyć konsumentom komfortowe warunki, dzięki którym będą chętnie wracać.
Jak przenieść pomysły REWE na polski grunt?
Choć opis rozwiązań zastosowanych przez najlepszy w Niemczech sklep spożywczy 2017 roku po części brzmi jak z bajki, po dostosowaniu do charakteru konkretnej placówki handlowej, można z powodzeniem budować na nich swoją przewagę konkurencyjną. Trzeba jednak pamiętać przy tym, że nie każdy obiekt znajduje się w sercu ruchliwej metropolii oraz, że w mało którym miejscu mamy do czynienia z ekskluzywną klientelą. Z całą pewnością z opisanego przypadku można wyciągnąć co najmniej kilka cennych wniosków. Po pierwsze, na bieżąco należy śledzić zmiany preferencji konsumentów i dostosowywać do nich zatowarowanie. Po drugie, atrakcyjna ekspozycja to połowa sukcesu. Warto zorientować się, czy w wypadku konkretnej placówki opłacalne może być zastosowanie oświetlenia akcentującego i specjalistycznych opraw z modułami do żywności świeżej. Po trzecie – choć szafkolodówki i dezynfekcja koszyka to w większości przypadków przesada, należy stale poszukiwać narzędzi, dzięki którym klienci będą czuć się w naszym sklepie lepiej niż w innych. Wreszcie – by osiągnąć sukces nie trzeba być najlepszą placówką w kraju. Wystarczy dążyć do tego, by być ulubionym miejscem zakupów stałego grona oddanych konsumentów.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki: