Data publikacji: 2020-12-09
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Jak uniknąć kosztów w handlu związanych z marnowaniem żywności?
Kategoria: BIZNES Handel
Zatowarowanie placówek handlowych jest wysokie, a sytuacja pandemiczna sprawia, że sprzedaż może być mniejsza, niż miało to miejsce w poprzednich latach. Koszty mogą być zatem wysokie
Marnowanie żywności to globalny problem, z którym boryka się większość gospodarek na świecie. Odpowiedzialne podejście do żywności zarówno na etapie produkcyjnym, dystrybucyjnym jak i konsumpcyjnym wymaga zaangażowania nie tylko firm produkujących żywność, ale także samych konsumentów, którzy kupują produkty na potęgę, pod wpływem nieprzemyślanych zakupów, a następnie w masowych ilościach wyrzucają je do kosza.
Krok w kierunku normalizacji i racjonalnego zarządzania produktami spożywczymi podjęła Polska, której władze 19 lipca 2019 roku podpisały ustawę o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Nowa ustawa zakłada, że sklepy handlu detalicznego lub hurtowego, których powierzchnia zajmuje powyżej 400 m2, i w której przychody ze sprzedaży żywności stanowią co najmniej 50 procent, są zobowiązane do nieodpłatnego przekazywania niesprzedanej żywności na rzecz organizacji pozarządowych. Sklepy wyrzucające żywność będą płaciły 10 groszy za każdy kilogram wyrzucanej żywności. Ponadto będą musiały prowadzić we własnym zakresie kampanie edukacyjno-informacyjne, skierowane do konsumentów na temat racjonalnego gospodarowania żywnością.
Marnowanie żywności w Polsce i na świecie
Według ubiegłorocznego raportu “Nie marnuj jedzenia” [1] stworzonego przez Polską Federację Banków Żywności wynika, że każdego roku tylko w Polsce aż 9 mln ton jedzenia ląduje na śmietnikach. Ponadto, 42 procent ankietowanych otwarcie przyznaje, że zdarza im się wyrzucać dobrą żywność do kosza. Te dane plasują nasz kraj na 5. miejscu w skali UE[2] . Liczby są tym bardziej zatrważające, gdy zdamy sobie sprawę z faktu, iż 2 mln Polaków żyje w skrajnym ubóstwie.
Wina za taki stan rzeczy leży nie tylko w samych konsumentach, którzy kupują żywność w nadmiernych ilościach, ale także problem pojawia się już w samej fazie produkcji i dystrybucji. Jako jedną z głównych przyczyn wyrzucania produktów wymienia się przeoczenie przydatności do spożycia (29 procent). Konsumenci nie rozróżniają również pojęcia „najlepiej spożyć przed” i „należy spożyć do”. Co więcej, pomimo przecen na produkty z krótką datą ważności, klienci jeszcze w dużej mierze nie są przekonani do kupna tych artykułów.
Z drugiej strony, sieci zamawiają za duże ilości pożywienia, które następnie nie zostają sprzedane. Pomocne w tej sytuacji może okazać się wykorzystanie nowoczesnych technologii, które wyeliminują dezorganizację i błędy zarówno na magazynie, w fazie dystrybucji, jak i w sklepie. Rozwiązanie firmy Checkpoint Systems – ExtrACT oparte na technologii RFID umożliwia szybką i bezbłędną identyfikację oznaczonych towarów z dystansu wielu metrów, bez konieczności zachowania bezpośredniej widoczności na linii etykieta – czytnik (jak to ma miejsce w przypadku kodów kreskowych).
Rozwiązanie ExtrACT – nowe technologie w trosce o racjonalne zarządzanie żywnością
Z dniem wejścia ustawy w życie sprzedawcy musieli podjąć decyzję czy przekazują żywność z krótką datą do spożycia organizacjom pozarządowym czy też próbują sprzedać towar, ryzykując przy tym karą, w przypadku gdy artykuły ostatecznie nie zostaną kupione. Sprawne zarządzanie stanem towarów wymaga szczegółowych informacji dotyczących ilości dostępnych artykułów. Aby temu sprostać, konieczne jest wykorzystanie technologii umożliwiających panowanie nad asortymentem i całkowite zarządzanie nim.
Firma Checkpoint Systems dostarcza kompleksowe rozwiązania, oparte na technologii RFID, dzięki którym właściciele mogą nie tylko dołożyć swoją część do polityki przeciwdziałania marnowaniu żywności, ale także nie muszą się martwić o swoje przychody. Nowoczesne rozwiązanie ExtrACT oferuje wysoki poziom dokładności przy minimalnych nakładach finansowych. Dzięki temu sprzedawca detaliczny posiada pełną wiedzę nie tylko na temat ilości towaru, ale także jego lokalizacji, dacie ważności i innych przydatnych informacjach w czasie rzeczywistym.
Aplikacja ExtrACT oparta na technologii RFID, zapewnia możliwość zapisu i odczytu danych w tagach RFID, za pomocą fal radiowych. Co istotne, przesył informacji jest możliwy od kilkudziesięciu centymetrów aż do kilkunastu metrów i pozwala na ich odczyt z wielu różnych tagów jednocześnie. Technologia RFID znajduje zastosowanie w wielu dziedzinach przemysłu, w tym dzięki firmie Checkpoint Systems zrewolucjonizowała rynek handlu, polepszając czas dostaw, eliminując błędy w zliczaniu towarów, a także zmniejszając czas inwentaryzacji.
Rozwiązanie ExtrACT z pomocą source tagging (metkowanie u źródła) już na etapie linii produkcyjnej, z zachowaniem największej dokładności i uwzględniając specyfikę opakowania, eliminuje możliwość wystąpienia błędnie naklejonej etykiety lub zakrycia istotnych informacji na produkcie. Dzięki temu, że aplikacja etykiet odbywa się na samym początku podróży produktu, zabezpieczone są przed zniszczeniem lub celowym zerwaniem przez nieupoważnione osoby. Produkty metkowane tą metodą mogą trafić na półki bez zbędnej zwłoki, tuż po przyjęciu na stan. Sklep wyposażony w czytniki RFID w postaci anten stacjonarnych lub skanerów o wiele szybciej dokonuje identyfikacji produktów, dzięki czemu możliwe jest ich późniejsze śledzenie i klasyfikacja. Takie rozwiązanie świetnie sprawdzi się również jako zabezpieczenie antykradzieżowe.
Zgodnie z techniką FEFO (First Expired, First Out) najpierw wydawane są towary o najkrótszej dacie ważności. W związku z zachowaniem priorytetu, detaliści do których artykuły trafiają, w fazie przyjęcia muszą zeskanować dostawę, aby sprawdzić jedynie ich specyfikację wysyłkową, nie muszą martwić się o datę przydatności do spożycia. Po przyjęciu na stan produkty, dzięki dużej dokładności techniki FEFO, mogą zostać odpowiednio rozlokowane, tak aby w pierwszej kolejności były wydawane towary najwcześniej tracące ważność.
Rozwiązanie ExtrACT dostarcza pracownikom kompleksowy zestaw narzędzi, który pomimo wielu funkcji i wykorzystaniu najnowszych technologii jest bardzo prosty w obsłudze. W skład urządzenia wchodzi czytnik ręczny, który za pomocą skanowania kodów RFID umożliwia sprawne dokonanie inwentaryzacji i zarządzanie przepływem towarów. Ponadto, dzięki zapisywaniu danych o artykułach i zapasach jest w stanie dokładnie zlokalizować produkt, wraz z informacjami o jego przydatności do spożycia. Informacje zeskanowane przez czytnik są przetwarzane w czasie rzeczywistym, dzięki czemu pracownicy mają wgląd w raporty z pozycji tabletu. Rozwiązanie zawiera również dodatkowe opcje takie jak stacja rejestrująca wyrzucane produkty, która zapisuje artykuły przeterminowane lub wadliwe, a także stację kodującą, do kodowania etykiet RFID na miejscu.
Firma Checkpoint od lat wspiera zrównoważony rozwój, postępując w zgodzie z zasadami koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu. Począwszy od wprowadzenia inteligentnych technologii, mających na celu innowację procesów produkcyjnych, przez eliminację szkodliwych dla zdrowia i środowiska substancji, aż po poszanowanie praw pracowników i zapewnienie najwyższego komfortu pracy – działa na rzecz ekologii, interesu społecznego i innowacji.
Więcej danych z Polski znajduje się w przygotowanym przez Checkpoint Systems obszernym dokumencie White Paper, który można pobrać ze tej strony: https://checkpointsystems.com/pl/reports/white-paper-marnowanie-zywnosci/
[1] https://niemarnuje.bankizywnosci.pl/wp-content/uploads/2019/11/banki-zcc87ywnosci_-raport-nie-marnuj-jedzenia-2019.pdf
[2] https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/Polska-w-czolowce-panstw-UE-marnujacych-najwiecej-zywnosci.html
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki: