W piątek, 9 maja, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zaprasza na koncert symfoniczny pod dyrekcją austriackiego dyrygenta Christopha Campestriniego, z udziałem młodej wiolonczelistki Chiary Enderle, zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego. W programie koncertu znajdą się Kołysanka Andrzeja Panufnika, Symfonia koncertująca na wiolonczelę i orkiestrę Sergiusza Prokofiewa oraz VI Symfonia Antonína Dvořáka.
Kołysanka Panufnika powstała w 1947 r. i, jak na owe czasy, była dziełem nowatorskim. Ćwierćtonowe brzmienia i niezwykłe zestawienia barw i planów melodyczno-harmonicznych z pewnością można określić jako zapowiedź polskiego sonoryzmu. Utwór utrzymany jest w dynamice piano pianissimo i ? wedle wskazówek kompozytora ? powinien być wykonany z ?wielka ekspresją człowieczej serdeczności?.
Ostatnie ukończone dzieło Prokofiewa pierwotnie nosiło nazwę II Koncertu wiolonczelowego. Z uwagi na szczególną rolę instrumentu solowego oraz jego relację z samodzielnie potraktowaną orkiestrą kompozytor ostatecznie zdecydował określić je mianem Symfonii koncertującej. Utwór powstawał w latach 1950-52, w czasie, kiedy kłopoty zdrowotne kompozytora zbiegły się z atakiem stalinowskiego reżimu na jego osobę i twórczość. Prawykonanie Symfonii dedykowanej Mścisławowi Rostropowiczowi miało miejsce w Moskwie 18 lutego 1952 r., z udziałem tego genialnego wiolonczelisty, pod batutą legendarnego pianisty Światosława Richtera, który bodaj jedyny raz wystąpił w roli dyrygenta. Dziś Symfonia koncertująca uchodzi za jeden z najtrudniejszych utworów w literaturze wiolonczelowej i nieczęsto można usłyszeć ją w salach koncertowych.
Antonín Dvořák napisał VI Symfonię w 1880 r. Dedykowana Hansowi Richterowi i Filharmonikom Wiedeńskim była bodaj pierwszym dziełem symfonicznym kompozytora, rozsławiającym jego nazwisko w świecie. To zapewne dzięki krystalizacji stylu symfonicznego Dvořáka, dojrzalszego, przejawiającego się w bardziej swobodnym stosunku do czerpania z czeskiego folkloru oraz twórczym podejściu do formalnych wzorców Beethovena, Schuberta i Brahmsa.
Przed koncertem, o godz. 18.45 w sali 411 CKK, odbędzie się spotkanie z Lilianną Moll, która omówi wykonywane tego wieczoru utwory.
Koncert rozpocznie się o godz. 19.30 w sali im. G. Fitelberga (Katowice, pl. Sejmu Śl. 2).
Bilety w cenie 30 zł (ulgowe ? 20 zł) dostępne będą w kasie NOSPR, kasie Teatru Śląskiego (5.05.-9.05.), w punktach Ticketportal (5.05.-9.05.) oraz na stronach www.ticketportal.pl, www.ebilet.pl i www.promostrefa.tauron-pe.pl.
Kasa biletowa NOSPR
7-8.05. od 15.00 do 17.00 oraz
w dniu koncertu od 17.00 (tel. 32 609-03-10)
Informacje, rezerwacje: tel. 32 251-89-03, e-mail: [email protected]l