Data publikacji: 2019-05-09
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Nad rynek DIY nadchodzi spowolnienie
Kategoria: BIZNES Gospodarka
White paper do raportu PMR: "Handel detaliczny artykułami DIY w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024".
W 2019 r. wartość detalicznego rynku asortymentu DIY, definiowanego jako rynek sprzedaży produktów niezbędnych do budowy oraz remontu, produktów dekoracyjnych, artykułów ogrodowych oraz narzędzi, kupowanych przez klientów indywidualnych oraz firmy działające na ich zlecenie, na potrzeby samodzielnej budowy domu, remontu mieszkania lub domu, prac dekoracyjnych lub ogrodowych, wzrośnie o 5,7% r/r, wynika z prognoz zawartych w najnowszym raporcie PMR „Handel detaliczny artykułami DIY w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024”.
Chociaż prognozowana dynamika rynku jest na bardzo wysokim poziomie – wyższym niż całego rynku detalicznego w Polsce czy prognozowanego wzrostu PKB, to nadal oznacza to spowolnienie tempa wzrostu w porównaniu do lat 2016-2018. W ciągu ostatnich trzech lat rynek handlu detalicznego artykułami DIY był wspierany przez bardzo dobrą sytuację na rynku mieszkaniowym, który w latach 2016-2018 osiągał rekordowe poziomy pod względem liczby mieszkań budowanych oraz oddanych do użytku. Ponadto, transfery socjalne oraz dobra sytuacja na rynku pracy przełożyły się na zintensyfikowanie planów remontowych przez Polaków. W 2019 r. czynniki te będą nadal pozytywnie wpływać na rynek, choć siła tego wpływu będzie już słabsza.
Wartość (mld zł) i dynamika (%) detalicznego rynku asortymentu DIY w Polsce, 2015-2019
2015
2016
2017
2018s
2019p
Wartość
27,9
29,8
32,0
34,2
36,1
Dynamika
3,7%
6,8%
7,3%
6,8%
5,7%
s – szacunek p – prognoza
Źródło: PMR, 2019
Dobra sytuacja na rynku przekłada się na wzrost sprzedaży w największym i najbardziej popularnym kanale rynku, czyli marketach remontowo-budowlanych. Kanał ten w 2018 r. odpowiadał za prawie 40% wartości rynku, a w perspektywie do 2024 r. jego udział będzie nadal rosnąć. Z jednej strony za wzrost tego kanału odpowiada ekspansja największych graczy, którzy wciąż otwierają nowe sklepy. Z drugiej, jego wzrost jest wspierany poprzez konsolidację sklepów niezależnych w ramach sieci franczyzowych lub partnerskich takich jak należąca go Grupy PSB Mrówka, Patio Color czy wreszcie rozwijającą się w ekspresowym tempie sieć Majster Budowlane ABC, która powstała w 2016 r. a na koniec 2018 miała już ponad 830 placówek.
Z kolei najszybciej rozwijającym się kanałem dystrybucji, który w 2019 r. odpowiadać będzie już za dziesiątą część rynku, jest kanał sprzedaży internetowej. Za jego wzrost odpowiada popularyzacja zakupów przez internet, ale także uruchamianie sklepów internetowych przez największe sieci marketów remontowo-budowlanych. W tym momencie praktycznie wszyscy więksi gracze na rynku posiadają własne e-sklepy lub umożliwiają zamawianie produktów z dostawą.
Miejsca dokonywania produktów DIY przez klientów indywidualnych w Polsce (%), luty/marzec 2019
Miejsce
Odsetek
wielkopowierzchniowy market budowlany
76%
hipermarket/supermarket/dyskont
45%
sklep specjalistyczny
42%
hurtownia
38%
sklep internetowy marketu budowlanego
20%
sklep dostępny tylko przez Internet
18%
portal aukcyjny w Internecie
16%
targowisko
6%
inny rodzaj sklepu
2%
Wyjaśnienie: N = 1 114.
Źródło: PMR, 2019
Więcej informacji na ten temat znajduje się w raporcie PMR:
Handel detaliczny artykułami DIY w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024
Autor raportu:
Bartosz Bolecki, Starszy analityk rynku handlu detalicznego w PMR
[email protected]
Kontakt dla mediów:
Iwona Goraj, Content Manager
[email protected]
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki: