Data publikacji: 2015-11-05
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Polacy kupują kawę prawie najtaniej w Europie
Kategoria: BIZNES Handel
Pod względem ceny detalicznej, jaką konsument płaci za kupowaną kawę, Polska zajmuje trzecie miejsce w Europie, po Francji i Bułgarii.
Pod względem ceny detalicznej, jaką konsument płaci za kupowaną kawę, Polska zajmuje trzecie miejsce w Europie, po Francji i Bułgarii. Jest to głównie spowodowane tym, że najwięcej kawy importuje się bezpośrednio z krajów, które zajmują się jej uprawą, bez pośrednictwa dużych europejskich dostawców kawy.
Jak pokazują prognozy, w przyszłości trend związany z eksportem kawowych ziaren bezpośrednio od ich plantatorów będzie się stale umacniać.
Najwięcej kawy do Polski importuje się z kraju będącego jednym z największych jej producentów na świecie – Wietnamu. W 2014 roku, import z tego właśnie państwa stanowił aż 38%. 24% zostało sprowadzone z Niemiec, które są jednym z największych dystrybutorów kawy w Europie, chociaż same kawy nie uprawiają. W czwórce czołowych dostawców, na pozycji trzeciej i czwartej, plasują się Brazylia i Uganda, z których do Polski importuje się odpowiednio 15% oraz 4% kawowego surowca.
– Kawa importowana z dużych gospodarstw stanowi ponad połowę ogółu sprzedawanej na rynku kawy. Po doliczeniu kawy importowanej z mniejszych krajów zajmujących się jej uprawą, takich jak Laos, Honduras i innych, import bezpośredni osiąga zawrotne liczby, co stosunkowo rzadko się zdarza w skali całej Europy – informuje Daniel Komorowski, kierownik sprzedaży w firmie „Przyjaciele Kawy” .
W Polsce średnia stała cena detaliczna, którą konsument płaci za nabywaną kawę, wynosi 31,9 PLN za kilogram, podczas gdy we Francji albo Bułgarii średnia cena wynosi 31,2 PLN. Najdrożej w Europie kawę kupują Włosi, którzy za kilogram płacą nawet 74 PLN.
Światowe ceny kawy utrzymują się od dwóch lat na niskim poziomie, jednak nieprzewidywalna pogoda w Brazylii oraz zmiany poziomu zapasów w Azji Południowo-Wschodniej mogą spowodować, że tendencja ta ulegnie w najbliższym czasie zmianie.
Ziarna kawy gatunku robusta kosztowały 0,75 USD za funt i utrzymywały się od dwóch lat na niskim poziomie. Od początku roku potaniały jeszcze o ponad 16%.
Oprócz tego, wyższej jakości ziarna kawy arabiki kosztują na giełdach po 1,26 USD za funt i od 2 lat mają niską wartość. Od początku roku ich cena spadła o 27%.
– Cena kawy tendencyjnie spada wskutek oddziaływania klimatu. Główna przyczyna to zmieniające się warunki klimatyczne na terenie Brazylii. W końcu 2014 roku ceny kawy spadły wskutek ulewnych deszczów w tym kraju. Susze podnoszą cenę, gdyż mogą powodować nieurodzaj, z kolei ulewy sprawiają, że cena spada – przekonuje Daniel Komorowski, kierownik sprzedaży „Przyjaciele Kawy”.
Brazylia jest największym producentem ziaren kawy arabiki na świecie oraz znaczącym graczem na rynku kawy robusty.
Wzrost cen robusty na światowym rynku jest hamowany przez zgromadzone zapasy. W Wietnamie, który jest największym hodowcą ziaren kawy robusty na świecie, zgromadzono dwukrotnie większe zapasy niż przed rokiem.
Spośród największych krajów – eksporterów kawy – Brazylii i Wietnamu – pochodzi aż 71% ogółu importowanej do Polski kawy nieprażonej, natomiast 67% ogółu sprowadzanej do Polski kawy palonej i przygotowanej do ostatecznego spożycia, przybywa z Niemiec – największego europejskiego dostawcy kawy. Na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat ilość kawy importowanej do Polski wzrosła o 7,7%.
– Duży import kawy bezpośrednio z krajów, w których jest ona uprawiana sygnalizuje nie tylko zapotrzebowanie na tańszą kawę, lecz również rozpowszechnioną kulturę kawy, gdy ludzie poszukują nie tylko tonizującego napoju, lecz również swoistych smaków. Importowaną, nieprażoną kawę lokalni producenci, w procesie uwieńczającym całą drogę kawy, mogą zgodnie z potrzebami zmodyfikować, uzyskując w ten sposób różnorodne smaki, których w kawie można naturalne znaleźć blisko 1000 – dodaje Daniel Komorowski.
W 2014 roku, w porównaniu z 2013, odnotowano również 5-proc. wzrost sprzedaży ekspresów do kawy. W Polsce automatyczne ekspresy ciśnieniowe stanowią 75% ogółu sprzedaży ekspresów do kawy, a ekspresy przelewowe – 20%. Import do Polski ekspresów do kawy w 2014 roku, w porównaniu z 2013 rokiem, wzrósł prawie o 2%, jednak widoczne jest znaczne spowolnienie importu w porównaniu z latami 2011-2012, gdy importowana liczba ekspresów do kawy rosła średnio o 50%w skali roku.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki: