Warszawa, 23 czerwca 2021 roku
Polacy świadomie wybierają produkty od polskich lokalnych producentów
Polacy z wiekiem stają się coraz bardziej świadomymi konsumentami. Według badania przeprowadzonego w ramach kampanii Wybieram Lokalne ogółem blisko trzech na czterech Polaków twierdzi, że robi świadome zakupy. Podczas gdy wśród młodych w wieku do 24 lat taką postawę deklaruje 68%, to wśród osób powyżej 50 roku życia ten odsetek wzrasta aż do 78,1%. Świadome zakupy to dla nas nie tylko przemyślana lista i nieuleganie impulsom zakupowym, ale przede wszystkim zwracanie uwagi na jakość i pochodzenie produktów, które znajdują się w naszych koszykach. Polacy chętnie wybierają produkty od polskich lokalnych producentów, będąc przekonanym, że w ten sposób nie tylko wybierają świeżość i dobry smak, ale również wspierają rozwój lokalnej gospodarki i przyczyniają się do ochrony środowiska.
74% Polaków deklaruje, że codzienne zakupy robi świadomie. Co to oznacza? Według badania zrealizowanego w ramach kampanii Wybieram lokalne zainicjowanej przez PSH Lewiatan, dla 42,5% respondentów to kupowanie jedynie niezbędnych produktów, często na podstawie przygotowanej wcześniej listy zakupowej (34,5%), i nieuleganie przy tym impulsom zakupowym (33,3%). Jednak to niejedynie styl robienia zakupów decyduje o tym, że uważamy się za świadomych konsumentów. Blisko połowa Polaków – 44,5% uważa, że świadome zakupy to czytanie etykiet ze składem produktów, jak również zwracanie uwagi na kraj pochodzenia produktu (30,1%) i wybieranie mniejszych lub lokalnych producentów (26,4%). Ważna w kontekście świadomych wyborów jest dla nas także ekologia – zarówno pod względem materiałów z jakich zrobione są opakowania produktów (26,6%), jak i wybieranie produktów bio lub pochodzących z ekologicznych upraw (26%). Przekonanie wśród Polaków, że świadome zakupy to kupowanie po jak najniższej cenie jest obecnie zdecydowanie mniej popularne – na ten aspekt wskazało jedynie 18,8%.
Wartościowe produkty
„W wielu aspektach życia można zaobserwować trend wzrostu świadomości Polaków. Coraz częściej zwracamy uwagę na to, jak się odżywiamy, jakie produkty wybieramy, czy gdzie robimy zakupy. Mamy też coraz wyraźniej sprecyzowane oczekiwania wobec producentów i sklepów, które wybieramy. Podejmując decyzje zakupowe, nie kierujemy się jedynie niską ceną, o wiele ważniejszy staje się dla nas stosunek ceny, którą płacimy za dane produkty, do wartości jakie idą za takim zakupem. A tymi wartościami są nie tylko smak czy trwałość produktu, ale również czynniki takie jak wspieranie rozwoju lokalnych biznesów.” – mówi Robert Rękas, Prezes PSH Lewiatan.
W dzisiejszych czasach dla konsumentów coraz bardziej liczy się jakość produktów i dodatkowe korzyści jakie wynikają z ich wyboru. Kluczowym czynnikiem przy wyborze produktów jest ich świeżość – tak wskazuje 64,1% Polaków oraz długi termin ważności – 33,5% wskazań. Co ciekawe, wielu z nas zwraca również uwagę na to by produkt, który kupuje pochodził z Polski (32%), od lokalnego lub regionalnego dostawcy (25,7%). Te czynniki są dla Polaków zdecydowanie wyżej cenione niż znana marka produktu – jedynie 17,6%.
Trend lokalności
Pandemia pokazała jak ważna jest dla konsumentów lokalność – to jeden z głównych trendów widocznych w branży handlu detalicznego. Polacy zaczęli wybierać lokalne, często mniejsze sklepy, które są blisko ich miejsca zamieszkania, a które oferują dobre jakościowo, produkty pochodzące z regionu. To właśnie produkty od lokalnych dostawców mają według nas szereg zalet. Aż 57,1% respondentów wskazuje, że produkty lokalne są świeższe, a 41,8% że smaczniejsze. Polacy doceniają również fakt, że często zawierają one mniej środków konserwujących dzięki krótszej drodze transportu, jaką muszą przebyć od dostawcy do sklepu (30,8% wskazań) oraz mają korzystną cenę (30,6%). Ma to szczególne znaczenie w przypadku owoców i warzyw, po które to właśnie latem zdecydowanie najchętniej sięgają Polacy.
Wśród zalet wybierania produktów od lokalnych dostawców na bardzo wysokiej pozycji znalazł się także rozwój lokalnej gospodarki, do którego przyczynić chce się aż 47,5% respondentów. Konsumentom zależy na wspieraniu rodzimych dostawców nie tylko po to, aby wydane pieniądze zostały w ich kraju, ale również dlatego, że mają do nich większe zaufanie. Często lokalnym dostawcą jest znajomy rolnik po sąsiedzku, którego gospodarstwo możemy obserwować. Zdarza się też, że wspierając lokalną gospodarkę, tak naprawdę wspieramy miejsca pracy rodziny czy naszych znajomych. Dla 25,6% Polaków wybór lokalnych produktów jest formą patriotyzmu konsumenckiego.
Wybieranie lokalnych produktów dla 28,3% badanych jest również formą ochrony środowiska ze względu na krótszą drogę transportu od dostawcy do sklepu. 26,8% badanych uważa, że produkty od lokalnych dostawców częściej pochodzą z upraw ekologicznych.
„Dla Lewiatana lokalność jest podstawową wartością praktycznie od początku istnienia sieci. Dla nas lokalność to nie tylko znajomość potrzeb naszych klientów – różniących się w poszczególnych regionach, ale także współpraca z lokalnymi producentami i dostawcami. Cieszy nas rosnąca popularność tej kategorii produktów i motywacje klientów, którzy coraz bardziej świadomie je wybierają.” – dodaje Robert Rękas, prezes PSH Lewiatan.