Badania Smart shopping

Polacy w internecie pokochali smart shopping, czyli trendy branży e-commerce w 2022 roku

Polacy w internecie pokochali smart shopping, czyli trendy branży e-commerce w 2022 roku
Materiał prasowy Warszawa, 8 czerwca 2022 r. Polacy w internecie pokochali smart shopping, czyli trendy branży e-commerce w 2022 roku Wydarzenia ekonomiczno-społeczne i pandemia odcisnęły

Materiał prasowy
Warszawa, 8 czerwca 2022 r.

Polacy w internecie pokochali smart shopping, czyli trendy branży e-commerce w 2022 roku
Wydarzenia ekonomiczno-społeczne i pandemia odcisnęły piętno na budżetach domowych Polaków, a co za tym idzie – sposobie, w jaki dokonują zakupów. Konsumenci na zakupach są coraz bardziej smart! Co to znaczy? Poszukują jak najkorzystniejszych opcji i… coraz częściej znajdują je w internecie: tam szukają produktów (dla przykładu, na platformach handlowych swoją podróż po produkty rozpoczyna 34% polskich konsumentów) i finalizują zakupy. To tylko część wniosków płynących z tegorocznego badania przeprowadzonego przez Agencję Badawczą Atena Research&Consulting.

Dynamicznie zmieniająca się sytuacja ekonomiczna przyczyniła się do zmian w postrzeganiu własnych finansów przez Polaków – czują, że decyzje zakupowe muszą podejmować w bardziej przemyślany i rozsądny sposób. Poszukują jak najkorzystniejszych opcji zakupowych, m.in. pod względem ceny, ale również dostępności produktu, oszczędności czasu czy wygody zakupu.
Wpływ wydarzeń społeczno–ekonomicznych takich jak: zmiany podatkowe, inflacja czy wojna w Ukrainie na sposób dokonywania zakupów dostrzega co drugi konsument korzystający z internetu. 66% z tych, którzy zauważają tę zależność, chętniej robi zakupy przez internet.

Liderzy sprzedaży online na czele z Allegro
Najwięcej osób rozpoczyna poszukiwania od Allegro – 30% internautów. Dla porównania, od Google swoją ścieżkę zakupową zaczyna 18% osób. Z odpowiedzi badanych wynika, że użytkownicy korzystający z Google chcą poznać opinie na temat interesujących przedmiotów, natomiast ci wybierający Allegro są nastawieni na zdobycie informacji o ich dostępności. Co ważne, nawet 98% konsumentów, którzy zaczynają poszukiwania na platformie Google oraz Allegro odnajduje tam to, czego szukało.
Badanie pokazało również, że Allegro jest najchętniej wybieraną platformą do dokonywania zakupów – aż 86% konsumentów odpowiedziało, że zdarza im się korzystać z usług portalu. Dla porównania platformę AliExpress w tym pytaniu wybrało 33%, a Shopee cieszyło się taką samą popularnością jak Amazon (15%).

A to już wiesz?  Obroty i ceny nadal rosną - Badanie danych M/platform dla segmentu handlu tradycyjnego

Smart shopping – tak Polacy kupują w internecie!
Konsumenci na skutek pandemii COVID-19 nauczyli się sprawnie poruszać po zasobach internetu oraz dokonywać zakupów, a trend smart shoppingu z roku na rok jest coraz bardziej widoczny w branży e-commerce.
Podczas zakupów online użytkownicy najbardziej zwracają uwagę na ceny produktów (aż 43% badanych wskazało ten czynnik jako ważny powód zakupu). Ważne są dla nich także inne aspekty, m.in. dostępność (27% badanych uznało to za ważny powód), łatwość zakupów i darmowa dostawa (25%). Po pandemii priorytetem zdecydowanie stały się też szybkość wysyłki (22%) oraz wygoda, rozumiana jako brak konieczności wychodzenia z domu (21%).
„Od lat zauważamy bardzo silny trend, umożliwiający klientom rozsądne i przyszłościowe gospodarowanie własnymi budżetami. Pandemia oraz zmiany społeczno-polityczne dodatkowo go wzmocniły. Mowa o smart shoppingu. Konsumenci coraz częściej stawiają łatwość zakupów ponad kontakt ze sprzedającym czy nawet koszty wysyłki, co kiedyś zdecydowanie odgrywało większą rolę. A jeżeli pod uwagę weźmiemy również fakt, że platformy handlowe stają się zdecydowanie popularniejsze od sklepów stacjonarnych czy internetowych – Allegro ma tutaj zdecydowaną przewagę” – komentuje Agnieszka Brytan-Jędrzejowska, CEO, Dyrektor Zarządzający Atena Research&Consulting.
Polacy cenią sobie również elastyczną formę odbioru paczek. W 2022 roku przesyłki kurierskie wybrało mniej osób niż odbiór w punkcie, takim jak paczkomat InPost, Orlen, Żabka itp. (odpowiednio 41% vs. 49%). Przesyłki kurierskie odnotowały spadek o 4 p.p. w stosunku do 2021 roku. Z kolei jeżeli chodzi o płatność, liderem jest BLIK, z którego już dzisiaj korzysta 32% badanych. Zdecydowanie zauważalny spadek dotyczył natomiast przelewów tradycyjnych (o 10 p.p. vs 2021). Poza nimi spadki odnotowały szybkie płatności (o 8 p.p. vs 2021) i płatności kartą online (o 3 p.p. vs 2021).

A to już wiesz?  Za produkty spożywcze płacimy coraz więcej

„W Allegro smart shopping rozumiemy poprzez kilka kluczowych aspektów: atrakcyjną cenę, wygodę zakupu, w tym płatności, dostawy, zwroty czy oszczędność czasu oraz wybór i dostępność produktów. Cały czas staramy się szukać formatów i testować nowe możliwości, aby jak najlepiej odpowiadać na potrzeby naszych klientów w tym zakresie. Już teraz dostępne są dla nich usługi takie jak Allegro One Box – usprawniający odbiór przesyłek, Allegro Smart! Czy Allegro Pay, a w planach mamy kolejne udogodnienia” – podkreśla spytany o komentarz Marcin Bruś, Advertising Director z Allegro.pl, lidera polskiego rynku
e-commerce.

Czego szukamy najczęściej?
Podobnie jak w ubiegłorocznym badaniu, w zdecydowanej większości kategorii produktowych dominującym miejscem rozpoczęcia poszukiwania jest Allegro. Najczęściej szukamy tam artykułów związanych z motoryzacją – w tym miejscu widoczna jest także jedna z największych różnic pomiędzy Allegro (39%) a Google (20%). Wysoko w poszukiwaniach plasują się również sekcje: dom i ogród (Allegro 39% vs Google 18%), dziecko (Allegro 35% vs Google 17%) oraz środki czystości (Allegro 34% vs Google 14%).
Z kolei najmniejsza różnica pomiędzy tymi dwoma platformami zauważalna jest w kategoriach sport i turystyka (Allegro 26% vs Google 20%) oraz uroda i zdrowie (Allegro 27% vs Google 21%).
Gdzie ostatecznie dokonujemy zakupu?
Finalizacja zakupów to kolejne pole do decyzji. Niezmiennie zdecydowanym liderem w tej kategorii jest Allegro – podobnie jak w zeszłym roku, gdzie na zakup produktu decyduje się już ponad połowa konsumentów (57%). Na drugim miejscu pozostają sklepy online z wynikiem 20%. Co więcej, z roku na rok coraz mniej osób dokonuje zakupu w sklepie stacjonarnym – w 2022 roku to tylko 3% (od 2018 roku był to spadek aż o 19 p.p.).
W tym miejscu zauważalny jest też poruszany wcześniej trend smart shoppingu – konsumenci poszukują najkorzystniejszych możliwości zakupu. Nie tylko mają w sklepach stacjonarnych mniejszy wybór spośród asortymentu i cen, ale muszą także poświęcić więcej czasu, przeszukując liczne alejki i czekając później w kolejce. Platformy handlowe, na czele z Allegro, zdecydowanie skracają ten proces, dlatego nie dziwi więc, że z roku na rok Polacy skłaniają się do nich coraz bardziej.

A to już wiesz?  Rosną ceny w sklepach tradycyjnych Badanie danych M/platform dla segmentu handlu tradycyjnego

O Atena Research&Consulting
Atena Research&Consulting to agencja badawczo-strategiczna, zajmująca się badaniami rynku oraz budowaniem strategii. Od wielu lat analizuje rynek i zjawiska na nim zachodzące, a także wspiera biznesy z różnych branż w ich rozwoju i ekspansji. Dzięki ogromnej wiedzy o rynku i konsumencie, stosowaniu wyszukanych rozwiązań badawczych, strategicznym kompetencjom i wysokim umiejętnościom interpretacyjnym realizujemy liczne projekty badawcze i wspieramy najlepsze strategie biznesowe.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy