Data publikacji: 2018-10-25
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Produkty marki własnej w koszykach Polaków
Kategoria: BIZNES Handel
Ponad 6 na 10 badanych twierdzi, że kupuje produkty spożywcze marek własnych przy okazji większości zakupów spożywczych lub częściej, wynika z badania PMR przeprowadzonego na potrzeby raportu Marki własnej detalistów w Polsce 2018.
W ciągu trzech miesięcy do września 2018 r., produkt marki własnej zakupiło 92% respondentów, to jest osób znających ten termin. A ponad sześciu na 10 badanych twierdzi, że kupuje produkty spożywcze marek własnych przy okazji większości zakupów spożywczych lub częściej, wynika z badania PMR przeprowadzonego na potrzeby raportu Marki własnej detalistów w Polsce 2018.
Częstotliwość, z jaką badani kupowali produkty spożywcze marek własnych w ciągu ostatnich 3 miesięcy (%), III kw. 2018
Udział
W czasie każdych zakupów spożywczych
21%
Przy okazji większości zakupów spożywczych
40%
Mniej więcej przy okazji co drugich zakupów spożywczych
20%
Przy okazji mniejszości zakupów spożywczych (tylko czasami)
11%
Zdarza mi się to sporadycznie
7%
Wyjaśnienie: n=839.
Źródło: PMR, 2018
Wiodącymi miejscami zakupu artykułów spożywczych marek własnych są dla respondentów dyskonty (67%) pozostające sklepami pierwszego wyboru zakupów spożywczych Polaków. To ich marki własne są również najbardziej rozpoznawane i kupowane najczęściej.
Typy sklepów, w których badani nabyli spożywczy marki własnej ciągu ostatnich 3 miesięcy (%), III kw. 2018
Udział
W sieci dyskontowej (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi)
67%
W sieci hipermarketów (Tesco, Carrefour, Auchan, Kaufland)
48%
W sieci supermarketów (Piotr i Paweł, Polomarket)
19%
W sieci mniejszych sklepów (abc, OdiDo)
14%
W sieci drogerii (Rossmann, Hebe, Super-Pharm)
10%
W innym miejscu
7%
Wyjaśnienie: n=931.
Wartości nie sumują się do 100%, ponieważ respondent mógł wskazać więcej niż jedną odpowiedź.
Źródło: PMR, 2018
Wśród artykułów spożywczych marek własnych kupowanych najczęściej były nabiał i produkty mleczne wskazane przez nieco ponad połowę (54%) uczestników badania. Z kolei, najrzadziej wymienianymi kategoriami były napoje alkoholowe (11%).
Kategorie artykułów spożywczych, z których badani zakupili produkt marki własnej w ciągu ostatnich 3 miesięcy (%), III kw. 2018
Udział
Nabiał, produkt mleczny
54%
Woda mineralna
46%
Sok bądź napój
38%
Pakowane wędliny, kiełbaski
37%
Słodycze
34%
Słone przekąski
27%
Produkty mrożone
26%
Płatki śniadaniowe
25%
Dania gotowe (zupy, pizze mrożone)
22%
Konserwy mięsne, rybne
22%
Warzywa w puszkach
21%
Bakalie
17%
Napój alkoholowy
11%
Nie kupiłem/-am takiego produktu pod marką własną
8%
Wyjaśnienie: n=1007.
Wartości nie sumują się do 100%, ponieważ respondent mógł wskazać więcej niż jedną odpowiedź.
Źródło: PMR, 2018
Większy odsetek kobiet niż mężczyzn kupuje nabiał i produkty mleczne (58% i 49% odpowiednio). Podobna zależność widoczna jest przy zakupach płatków śniadaniowych (27% i 22% wśród mężczyzn).
Zaś woda mineralna jest produktem wskazanym przez większą część mężczyzn (49%) niż kobiet (44%). Podobnie jest w przypadku pakowanych wędlin i kiełbas (39% vs. 34%), konserw mięsnych (27% vs. 17%), słonych przekąsek (32% vs. 24%) i dań gotowych (26% vs. 18%).
Więcej informacji na ten temat znajduje się w raporcie PMR:
Handel detaliczny produktami marek własnych w Polsce 2018. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2018-2023
Autor
Magdalena Szot, Senior Retail Analyst
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki: