Data publikacji: 2016-05-09
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Projekt nowego podatku handlowego uderza w sprzedawców sprzętu RTV i AGD
Kategoria: BIZNES Handel
Polski rynek RTV AGD i sprzętu elektronicznego jest zdominowany przez kilku wielkich graczy, przy których pojedyncze sklepy nie mają żadnej siły przebicia. Szansą – nie tylko na przetrwanie, ale i rozwój – jest współpraca w ramach sieci franczyzowych czy grup zakupowych.
Polski rynek RTV AGD i sprzętu elektronicznego jest zdominowany przez kilku wielkich graczy, przy których pojedyncze sklepy nie mają żadnej siły przebicia. Szansą – nie tylko na przetrwanie, ale i rozwój – jest współpraca w ramach sieci franczyzowych czy grup zakupowych. Planowana zmiana ustawy o handlu detalicznym spowoduje, że stanie się to zupełnie nieopłacalne.
O polskim rynku RTV AGD, korzyściach wynikających ze współpracy w ramach grupy zakupowej oraz projekcie ustawy o handlu detalicznym mówi Adam Fabian, Manager Grupy Zakupowej Max Elektro, zrzeszającej niezależne sklepy handlujące sprzętem AGD, RTV i Multimedia.
Rynek RTV i AGD jest zdominowany przez duże firmy
Prawie 70 proc.* wartości całego rynku RTV i AGD jest w rękach dużych firm. Opanowały one większe miasta wypierając polskie firmy rodzinne. Natomiast rynek sklepów rodzinnych rozwija się w średnich i mniejszych miastach, obsługując jednocześnie miejscowości w okolicznych gminach. Są to często sklepy funkcjonujące na rynku od kilkunastu lat. Ich największym atutem jest zbudowane przez lata zaufanie klientów i fachowa obsługa. Od zeszłego roku zauważamy także wzrost liczby nowych, prywatnych sklepów budujących od podstaw swoją pozycję rynkową. Szansą na dalszy rozwój jest więc łączenie sił w ramach sieci franczyzowej, czy też coraz częściej wybieranej grupy zakupowej.
Grupa zakupowa szansą dla lokalnych przedsiębiorców
Po co się zrzeszamy? Ano po to, aby w imieniu całej grupy zakupowej negocjować z producentami lepsze warunki zakupu towarów. Klienci detaliczni mają dzięki temu możliwość zakupu atrakcyjnych towarów w niższych cenach. Jesteśmy razem również po to, aby organizować ogólnopolskie i lokalne kampanie reklamowe w prasie, radio, telewizji, internecie czy na bilbordach.
Grupa zakupowa to model biznesowy będący alternatywą dla sieci franczyzowych. Sklepy zrzeszone w grupie zakupowej zachowują większą niezależność, jednocześnie oszczędzają na opłatach franczyzowych.
W przeciwieństwie do franczyzy, członkowie grupy zakupowej nie podlegają stałej kontroli ze strony franczyzodawcy odnośnie dochodów, czy oferowanego asortymentu. Jest to droga trudniejsza, ale budująca wzajemne zaufanie i konsolidująca sklepy działające pod jednym logo.
Właścicielem w przypadku franczyzy, a operatorem w przypadku grupy zakupowej, są hurtownie działające na polskim rynku od wielu lat.
Rozwój grupy Max Elektro został doceniony przez najważniejszą dla nas grupę – konsumentów. Otrzymaliśmy godło ODKRYCIE ROKU 2016 w OGÓLNOPOLSKIM KONKURSIE LAUR KONSUMENTA 2016 i obiecujemy, że nie spoczniemy na laurach. Na naszej drodze pojawiły się jednak również zagrożenia. Zagrożenia związane z projektem dodatkowego obciążenia podatkowego.
Co z tym podatkiem?
Założeniem zmiany ustawy o handlu detalicznym było stworzenie warunków na realną konkurencję mniejszych firm z gigantami rynkowymi. Tymczasem, zgodnie z pierwotną wersją ustawy, to właśnie średnie i małe firmy zrzeszone w sieciach partnerskich najbardziej odczułyby negatywne skutki nowego rozwiązania.
Projekt zakładający, że firmy zrzeszone w grupach partnerskich mają zapłacić taką samą stawkę podatku jak wielkie sieci handlowe, spotkał się z miażdżącą krytyką przedstawianą przez polskich kupców różnych branż.
Coraz to nowsze wersje ustawy pojawiają się w przestrzeni medialnej. Czekamy na przedstawienie wersji poprawionej, uwzględniającej przedstawione postulaty.
Jeżeli ostateczna wersja uwzględni zgłaszane wnioski, to będziemy mogli w dalszym ciągu dynamicznie rozwijać się w oparciu o rodzimy kapitał i stać się realną konkurencją również dla większych sieci handlowych. Skorzystają na tym z pewnością zarówno klienci detaliczni, jak i właścicieli małych sklepów.
*Źródło: Raport "Handel detaliczny artykułami RTV, AGD i sprzętem elektronicznym w Polsce 2015. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2015-2020 opracowana przez PMR.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki: