Data publikacji: 2019-10-31
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Promocje w Czarny Piątek – sklepy już liczą przychody, ale również straty
Kategoria: BIZNES Handel
Czarny Piątek to okazja do zwiększenia obrotów. Niestety zwiększony ruch przyciąga też do sklepów nieuczciwych klientów, którzy nie mają ochoty zapłacić za towar.
Nadchodzące wyprzedaże z okazji Czarnego Piątku, w tym roku przypadającego na 29 listopada, od paru lat zyskują popularność również w Polsce. Wiąże się to ze zwiększonym ruchem zakupowym i napływem klientów skuszonych niższymi cenami. Co to oznacza dla sklepów stacjonarnych? Poza ewidentnymi korzyściami w postaci zwiększonych zysków i możliwości wyprzedania towarów muszą się one liczyć ze stratami generowanymi przez kradzieże i inne nieuczciwe praktyki kupujących.
Czarnopiątkowe promocje najczęściej dotyczą elektroniki użytkowej, kosmetyków oraz ubrań. Jak wynika z raportu „Bezpieczeństwo w handlu detalicznym w Europie: wykraczając poza straty”, przygotowanego w czerwcu 2019 r. przez firmę Crime&tech przy wsparciu Checkpoint Systems, to właśnie kradzieże generują najwięcej strat w sklepach – tak uważa ¾ respondentów z polskiej branży handlu detalicznego. Roczne straty spowodowane kradzieżami wymienionych towarów, odnotowywane przez polskie sklepy, sięgają milionów złotych. Zbliżające się o czarno-piątkowe promocje oznaczają zatem dla placówek to, że do ich sklepów, wraz z uczciwymi klientami, trafią również złodzieje mający na celowniku na przykład flakony perfum, kremy, słuchawki, telefony, golarki i zestawy żyletek. Czy są na to przygotowane?
Jak wynika ze wspomnianego badania, sklepy w Polsce wydają na środki bezpieczeństwa średnio około 1,1 proc. swojego obrotu (średnia wartość z lat 2015-2017) – to najwięcej spośród 11 największych krajów Europy objętych badaniem. Przeważająca większość placówek w naszym kraju wykorzystuje rozwiązania takie jak systemy kamer, alarmy, technologie EAS, RFID, a także ochronę fizyczną oraz szkolenia personelu. Jednak tylko połowa sklepów wykorzystuje u siebie klipsy antykradzieżowe (EAS) we wszystkich punktach sprzedaży, co sytuuje Polskę znacznie poniżej średniej dla krajów objętych badaniem. Skuteczność takich klipsów, w połączeniu z bramkami antykradzieżowymi, które aktywują się w momencie, w którym oznaczony klipsem towar jest wynoszony ze sklepu przez złodzieja jest wysoka. Inne rozwiązania, które pozwalają zabezpieczyć towary popularne w okresach wyprzedaży sezonowych to sefjery, jak również specjalne ostrzegające zawieszki umieszczane na opakowaniach i informujące o zabezpieczeniach przeciwkradzieżowych.
Walka z kradzieżami sklepowymi to trudny i ciągły proces, szczególnie w okresie wzmożonego ruchu klientów. Czy jest on z góry skazany jest na niepowodzenie? Nie da się zupełnie wyeliminować kradzieży, natomiast sklepy mogą minimalizować to zjawisko i związane z nim straty. Kombinacja odpowiednich technologii pozwala ograniczyć działalność złodziei. Ideałem, do którego dąży branża handlu detalicznego jest system zwiększający wykrywalność kradzieży, połączony z aspektem odstraszającym, który jednocześnie nie wpływa negatywnie na doświadczenia uczciwych kupujących.
Autor: Ewa Pytkowska, Sales Director Poland w Checkpoint Systems Polska
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki: