Rodzaje końcówek do odkurzacza. Przegląd produktowy
Rozważając zakup nowego odkurzacza ważne są nie tylko parametry techniczne. Odpowiednio dobrane końcówki znacznie podniosą jego funkcjonalność i pozwolą na szybkie pozbycie się kurzu z każdego rodzaju powierzchni, którą przyjdzie nam sprzątać. Przy wyborze odkurzacza zwróćmy uwagę również na dodatki oferowane przez producentów.
W wyposażeniu podstawowym zwykle znajdziemy kilka rodzajów końcówek. Chociaż początkowo korzysta się tylko z jednej, warto poznać przeznaczenie całego kompletu i używać go nie tylko od święta.
Szczotka uniwersalna
W podstawowym akcesorium każdego odkurzacza na pewno znajdzie się szczotka uniwersalna. Jej wałek z możliwością obrotu o 360°, wykonany jest z końskiego włosia i przydaje się głównie do odkurzania dużych powierzchni płaskich. Na obudowie tej końcówki znajdziemy przełącznik dywan/parkiet, oznaczony czytelnym symbolem. Znaczna większość producentów wykonuje takie szczotki we własnych, opatentowanych wersjach, zależnych od danego modelu odkurzacza.
Turboszczotka
To najbardziej przydatna z końcówek, szczególnie wtedy, gdy jesteśmy amatorami dywanów i mamy w domu zwierzaka. Dzięki wałkowi zasilanemu mocą ssącą odkurzacza, z łatwością usunie uporczywe zabrudzenia, sierść i włosy, które gromadzą się między włóknami dywanów. Turboszczotka w wielu przypadkach poprawia również wygląd samego dywanu, wygładzając włosie i usuwając nawet najmniejsze drobiny piasku. W przypadku tej końcówki warto pamiętać o regularnym czyszczeniu wałka, aby na długo cieszyć się jej skuteczną pracą.
Elektroszczotka
Produkt ten ma wiele wspólnego z poprzednią końcówką. – Różnicą między turbo-a elektroszczotką jest przede wszystkim to, że ta pierwsza napędzana jest zasysanym powietrzem, a drugą podłącza się kablem elektrycznym do silnika odkurzacza. To oznacza, że turboszczotka działa tylko wtedy, kiedy działa odkurzacz, a elektroszczotka może nam służyć uniwersalnie, bez obracającego się wewnątrz wałka. O wyborze którejś z nich zdecydują zapewne osobiste preferencje i możliwości odkurzacza, ponieważ skuteczność obu produktów jest porównywalna – mówi Piotr Bieńkowski, ekspert marki Worwo. Również w przypadku tego produktu nie można zapomnieć o regularnym czyszczeniu wałka, w którym gromadzi się najwięcej zanieczyszczeń.
Szczelinówka
Inaczej szczotka szczelinowa, łatwa do rozpoznania dzięki charakterystycznej, zwężonej i wydłużonej obudowie. Produkt ten doskonale sprawdzi się do sprzątania wąskich, trudno dostępnych miejsc, m.in.: kątów, zakamarków, kominków czy rogów kanapy. Wszędzie tam, gdzie nie zmieści się klasyczna szczotka, pomoże szczelinówka. Warto również zaznaczyć, że producenci coraz chętniej wprowadzają do oferty modele teleskopowe, w których z łatwością można zmienić długość końcówki i posprzątać trudno dostępne miejsca jeszcze dokładniej – dodaje ekspert marki Worwo, Piotr Bieńkowski.
Mała szczotka
To niezastąpiony produkt do czyszczenia mebli, obrazów i żaluzji. Dobrze sprawdzi się również do odkurzania klawiatury czy też ścian. Końcówka o małym kształcie i miększym włosiu niż standardowe, pozwoli na dokładne czyszczenie delikatnych powierzchni. Należy jednak uważać, by przypadkowo jej nie zmoczyć, bo miękkie włosie szybko wciągnie wodę i zrobi plany na czyszczonej powierzchni.
Przy wyborze odkurzacza warto również zapytać o dostępność innych akcesoriów. Jeśli lubimy posprzątany samochód lub mamy w domu kota, którego najczęściej widzimy na kanapie, zapytajmy o końcówkę do tapicerki. Niektóre z dostępnych na rynku odkurzaczy posiadają również funkcję prania dywanu – jeśli chcemy z niej korzystać, należy być gotowym na zakup dodatkowych części.
Worwo Sp. z o.o. to wiodący polski producent worków oraz akcesoriów do odkurzaczy. Od 24 lat dostarcza produkty, które wspomagają codzienne starania konsumentów o utrzymanie czystości w domach i firmach. Obecnie w swojej ofercie posiada ponad 150 typów worków do 12 000 modeli odkurzaczy. Dzięki inwestycjom w najnowsze technologie oraz ciągłemu doskonaleniu standardów produkcyjnych, firma sprzedaje ponad 30 mln worków rocznie, co daje jej pozycję niekwestionowanego lidera na polskim rynku. Ofertę marki docenili również klienci z 17 krajów Europy i Azji.