Data publikacji: 2019-01-30
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Rynek artykułów kosmetycznych w Polsce wzrósł o 3,7% w 2018 roku
Kategoria: BIZNES Gospodarka
W latach 2018-2024 rynek artykułów kosmetycznych wzrośnie łącznie o 19%, jak pokazuje raport „Handel detaliczny artykułami kosmetycznymi w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024”.
Rynek artykułów kosmetycznych w Polsce wzrósł o 3,7% w 2018 roku
Polski rynek artykułów kosmetycznych jest rynkiem dojrzałym, na którym działa wielu graczy zagranicznych i polskich, oferujących różnorodne formaty. Pomimo powolnej konsolidacji i wysokiego nasycenia rynku szczególnie w dużych miastach, jest to wciąż rynek perspektywiczny, co jest związane m.in. z poprawiającą się sytuacją materialną Polaków, a także zmianami przyzwyczajeń, co do większego używania kosmetyków, zwłaszcza ze średniej i wyższej półki cenowej. W latach 2018-2024 rynek artykułów kosmetycznych wzrośnie łącznie o 19%, jak pokazuje raport „Handel detaliczny artykułami kosmetycznymi w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024”.
W ubiegłym roku utrzymała się wysoka dynamika wzrostu gospodarczego, który napędzany był głównie przez silny popyt wewnętrzny. Obok nasilających się inwestycji, wspieranych przez rosnącą absorpcję środków unijnych, kluczową determinantą rozwoju pozostała konsumpcja gospodarstw domowych. Rekordowo niskie (i wciąż spadające) bezrobocie, mocno rosnące płace (wspierane przez rosnącą nierównowagę pomiędzy popytem a podażą pracy) oraz dochody ludności, jak również sprzyjające otoczenie makroekonomiczne miały korzystny wpływ na optymizm gospodarstw domowych, odzwierciedlając się w ich zwiększonej skłonności do konsumpcji. W efekcie, dynamika konsumpcji prywatnej pozostała silna, choć nieznacznie spowolniła w stosunku do 2017 r. (w wyniku m.in. efektu wysokiej bazy oraz wygasania wpływu impulsu w postaci wprowadzenia programu Rodzina 500+).
Pozytywne przełożenie na dochód rozporządzalny gospodarstw domowych miała stosunkowo niska inflacja (poniżej 2%). Choć ceny surowców energetycznych istotnie wzrosły (w stosunku do 2017 r.), wciąż dość wolno rosnące ceny w strefie euro jak i wyhamowanie dynamiki cen żywności ustabilizowały inflację. W rezultacie był to dobry okres dla handlu detalicznego artykułami kosmetycznymi.
Wartość (mln zł) i dynamika (%) rynku artykułów kosmetycznych w Polsce, 2015-2019
2015
2016
2017
2018s
2019p
Wartość
20 945
22 051
22 875
23 723
24 485
Dynamika
4,8%
5,3%
3,7%
3,7%
3,2%
s – szacunek
p – prognoza
Źródło: PMR, 2019
Na przestrzeni lat zmieniał się nie tylko rynek (struktura, udziały, gracze), ale również podejście konsumenta. Obecnie Polacy mają coraz szerszą wiedzę na temat własnych potrzeb oraz oferowanych im produktów.
Dla aż 59% badanych ważne lub bardzo ważne jest zapoznanie się ze składem kosmetyku. Kwestia ta jest częściej wskazywana przez kobiety niż mężczyzn (62% vs. 51%). Odsetek osób, dla których skład kosmetyków jest ważny lub bardzo ważny jest najwyższy wśród osób powyżej 54 lat (70%).
Osoby w wieku 55 lat i więcej podobnie często wskazywała na wysoką wagę zakupów kosmetyków w większych, bądź szklanych opakowaniach przyjaznych środowisku (69%) oraz zakupy kosmetyków polskich marek (68%). Świadomość tego z jakiego kraju pochodzi dany kosmetyk jest najważniejsza dla osób w wieku 55 lat i więcej (58% vs. 40% wśród osób w wieku do 40 lat).
Kobiety częściej niż mężczyźni gotowe są zapłacić więcej za kosmetyk zrobiony z naturalnych składników (58% vs. 51% wśród mężczyzn).
Kobiety o wiele częściej zasięgają również opinii znajomych, lub szukają dodatkowych informacji przed podjęciem decyzji o zakupie nowego, nieznanego im wcześniej produktu kosmetycznego (55% vs. 41% wśród mężczyzn).
Zwyczaje dotyczące zakupów i korzystania z kosmetyków (%), 2019
Ogółem
Kobieta
Mężczyzna
18-34 lata
35-54 lata
55 lat i więcej
Często zwracam uwagę na skład kosmetyków
59%
62%
51%
56%
57%
70%
Wolę kupić kosmetyk w większym opakowaniu lub szklanym, bo są bardziej przyjazny dla środowiska
58%
59%
54%
54%
58%
69%
Jestem w stanie zapłacić więcej za kosmetyk, który jest zrobiony z naturalnych składników
57%
58%
51%
55%
55%
58%
Jeśli mam wybór częściej sięgam po kosmetyki polskich marek
53%
54%
47%
42%
59%
68%
Po nowości najczęściej sięgam pod wpływem zobaczenia produktu w sklepie, nie planując wcześniej
52%
50%
55%
49%
53%
55%
W ostatnim czasie coraz częściej sięgam po kosmetyki specjalistyczne (np. dermokosmetyki, kosmetyki z linii profesjonalnych)
52%
54%
41%
50%
52%
45%
Na ogół czytam recenzje lub słucham opinii innych, zanim kupię kosmetyk, którego nigdy nie używałam/em
51%
55%
41%
51%
51%
49%
Kraj pochodzenia kosmetyków jest dla mnie bardzo ważny
48%
50%
41%
40%
52%
58%
Rzadko sprawdzam, czy produkt był testowany na zwierzętach
47%
45%
48%
47%
48%
36%
Kupując produkt kosmetyczny, szukam tych hipoalergicznych
45%
47%
38%
40%
49%
45%
Mimo, że nie mam alergii, często wybieram kosmetyki dla alergików
39%
41%
31%
35%
41%
42%
Kupuję kosmetyki wegańskie, tylko z produktów pochodzenia roślinnego
32%
33%
26%
35%
28%
27%
Wyjaśnienie: na podstawie odpowiedzi w skali 1-5, gdzie 1 oznacza zdecydowanie się nie zgadzam, a 5 – zdecydowanie się zgadzam.” Suma odpowiedzi 4 i 5. n=488.
Źródło: PMR, 2019
AUTOR
Magdalena Szot
Senior Retail Analyst PMR
[email protected]
KONTAKT DLA MEDIÓW
Iwona Goraj
[email protected]
Mobile: +48 721 710 501
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki: