Data publikacji: 2017-11-07
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Warszawski transport miejski wśród najbardziej zrównoważonych na świecie
Kategoria: BIZNES Gospodarka
• Sustainable Cities Mobility Index firmy Arcadis porównuje 100 miast z całego świata pod względem zrównoważonego transportu miejskiego, wykorzystując 23 wskaźniki zgrupowane w 3 kategoriach: jakość życia, gospodarka, środowisko. Warszawa zajęła 29. miejsce.
Zrównoważony transport w miastach jest jednym ze strategicznych obszarów, w ramach którego mogą one budować swoją przewagę konkurencyjną, przyciągać inwestycje, znacząco podnosić jakość życia swoich mieszkańców oraz rozwinąć turystykę. Punktem wyjścia do inwestycji w lepszą infrastrukturę transportową jest dokładna ocena poziomu mobilności w mieście. Celem Arcadis, wiodącej globalnej firmy projektowo-doradczej, działającej w 70 krajach, jest poprawa jakości życia w środowisku miejskim. Dzięki wieloletniej obecności na całym świecie, doświadczeniu, obserwacji rynków oraz projektom realizowanym wspólnie z miastami i urbanistami, firma ma szeroki obraz mobilności w ośrodkach miejskich i dostrzega jak ważny jest to temat dla przyszłości metropolii. Na bazie tej wiedzy i doświadczenia powstał raport Sustainable Cities Mobility Index.
Pierwsze miejsce w rankingu uwzględniającym 100 miast z całego świata zajął Hong Kong, za którym uplasowały się Zurych i Paryż. Zaskoczeniem może być to, że bogate, globalne stolice zajmowały odleglejsze miejsca w rankingu. Miasta z czołówki wyróżniały się większą równowagą pomiędzy trzema filarami zrównoważonego rozwoju – społecznym, środowiskowym oraz ekonomicznym.
– Miasta na całym świecie stają obecnie przed wielkimi wyzwaniami związanymi z urbanizacją, starzejącą się infrastrukturą, wzrostem populacji oraz zmianami klimatycznymi. Wierzymy, że inwestycje w lepszy i bardziej zrównoważony transport zapewnią metropoliom wyższą produktywność, atrakcyjność oraz lepszy poziom życia dla mieszkańców, dając jednocześnie bazę do wzrostu ekonomicznego. W naszym raporcie pokazujemy poziom zrównoważenia miast w kontekście oddziaływania mobilności na społeczeństwo, środowisko i gospodarkę. Mamy nadzieję, że raport otworzy dalszą dyskusję o tym, co jeszcze można zrobić, żeby transport miejski był bardziej przyjazny, zrównoważony i odpowiadał na wyzwania przyszłości – tłumaczy Jarosław Miziołek, Dyrektor Pionu Infrastruktury Arcadis Polska.
Warszawa – na dobrej drodze do zrównoważonego transportu
Stolica Polski pojawia się w rankingu Sustainable Cities Mobility Index jako jedyne polskie miasto. Wynika to z liczby ludności, stopnia urbanizacji oraz rozwinięcia sieci transportu miejskiego, dzięki czemu najbardziej przypomina inne globalne metropolie. Warszawa zajęła 29. miejsce w rankingu ogólnym, wyprzedzając m.in. takie miasta jak: Lizbona, Montreal, Bruksela czy Rzym. Na całościową ocenę miasta wpływ miały trzy główne kategorie, w ramach których badano konkretne wskaźniki: jakość życia (people), gospodarka (profit) i środowisko (planet). Wysokie, 3. miejsce Warszawy w kategorii gospodarka to efekt publicznych inwestycji
w trwającą rozbudowę metra oraz efektywnego wykorzystania istniejącej infrastruktury drogowej. Biorąc pod uwagę jakość życia, nasza stolica znalazła się w środku zestawienia, na 46. miejscu, tuż za Zurychem. W kategorii środowisko Warszawa uplasowała się dopiero na 71. miejscu. To właśnie w tych obszarach miasto ma szansę najbardziej się rozwinąć. Warszawa ma jeszcze wiele do zrobienia w kontekście transportu elektrycznego, udziału terenów zielonych oraz korków i opóźnień.
Lekcja dla polskich miast?
Sustainable Cities Mobility Index pokazuje wyraźnie, że nawet miasta z pierwszej dziesiątki rankingu nie są w pełni gotowe, aby zmierzyć się z konsekwencjami, jakie niosą ze sobą zmiany klimatyczne, urbanizacja oraz starzejąca się infrastruktura. Konieczność dostosowania miejskiego transportu do wyzwań przyszłości dotyczy także polskich metropolii. Szansą dla nich jest przede wszystkim promocja transportu zbiorowego i intermodalnego, jako najbardziej zrównoważonych rozwiązań. Kluczem do rozwoju mobilności w miastach jest stworzenie sieci przyjaznego, dostępnego i przystępnego ekonomicznie transportu publicznego. Inwestycje powinny iść nie tylko w kierunku tradycyjnie rozumianej infrastruktury transportowej, ale także promocji określonego stylu życia, zakładającego ekologiczne sposoby przemieszczania się: rower, spacery i komunikacja miejska.
Aby wprowadzić transport miejski w przyszłość konieczne jest odważne i wizjonerskie podejście do inwestycji publicznych. Dużą szansą dla miast jest pójście w stronę innowacji technologicznych – pojazdy inteligentne, elektryczne oraz autonomiczne powoli stają się rzeczywistością. Warto już teraz rozpocząć działania, żeby być gotowym na nową „rewolucję” w transporcie.
– Głównym problemem większości polskich miast, także w obszarze transportu, jest brak planowania przestrzennego. Wiele z nich jest bardzo rozległych, zajmują dużą powierzchnię w porównaniu do gęstości zaludnienia, co utrudnia stworzenie sprawnego transportu zbiorowego. Aby ta sytuacja się poprawiła, konieczne są odważne i innowacyjne inwestycje. Ważne jest silne promowanie transportu ekologicznego: transportu zbiorowego, systemu rowerów miejskich i infrastruktury rowerowej oraz elektrycznych samochodów. Dobrym sposobem jest także tworzenie centrów przesiadkowych na wzór Łodzi i Krakowa, które zachęcą mieszkańców do porzucenia indywidualnego transportu samochodowego – podkreśla Jarosław Miziołek.
O Sustainable Cities Mobility Index
Badanie zostało opracowane przez Arcadis we współpracy z londyńskim Centre for Economic and Business Research (Cebr) i porównuje 100 miast z całego świata pod względem zrównoważonego transportu miejskiego. W rankingu wykorzystano 23 wskaźniki zgrupowane w trzech głównych kategoriach: jakość życia, gospodarka oraz środowisko. Wśród badanych wskaźników znalazły się m.in.: dostępność do usług transportowych, utrzymanie i rozbudowa systemu metra, emisja gazów cieplarnianych w transporcie, infrastruktura rowerowa czy czas przejazdu do pracy i opłacalność publicznych środków transportu. W przypadku każdego z kryteriów dane pochodziły z ogólnodostępnych, uznanych źródeł, jak Światowa Organizacja Zdrowia, Eurostat, CDP, czy dane udostępniane przez same miasta.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki: